
THE RISE OF A MEDIA EMPIRE IN THE FORMER COMMUNIST SPACE. 

A CASE STUDY OF CENTRAL EUROPEAN :MEDIA ENTERPRISES 

by 

Monica Beatrice Kohlenberg 

A Major Research Paper 

presented to Ryerson University and York University 

in partial fulfilment of the 

requirements for the degree of 

Master of Arts 

in the Program of 

Communication and Culture 

Toronto, Ontario, Canada, 2009 

© Monica Beatrice Kohlenberg, 2009 



ABSTRACT 

The Rise of a :Media Empire in the Former Communist Space. A Case Study of Central 

European :Media Enterprises 

Monica Beatrice Kohlenberg 

During the transition from authoritarian regimes to democracy, media have changed along with 

the other components of social and economic life. They have evolved from propaganda vehicles 

to real business entities that are functioning in free markets. However, relations between the 

media, state, society, and market have led to the development of unique dynamics of media 

systems in the ex-communist countries. Among all media groups that have formed in the ex­

communist space, there is one company that stands out. Central European Media Enterprises 

(CME) - a Bahamas-based American-owned company was the first to bring Western 

marketing and management styles, along with American programming. CME knew how to 

commercially exploit the market's underdeveloped potential and consumers' thirst for 

information and entertainment. This paper looks at CME mainly from a business perspective. It 

attempts to document and explain the company's strategies and decisions, and the way in which 

they were influenced by politics. The theoretical framework of the paper builds on the Splichal's 

concept of "political capitalism" and on Doyle's and Mosco's theories of media economics. The 

conclusion is that CME's financial success has been highly influenced - though not totally 

determined - by factors that have nothing to do with a normal, healthy business environment. 

iii 



Acknowledgements 

My graduate education in Canada, at Ryerson University and York University, has been 

an intense and memorable experience for me. My deepest gratitude goes to the people I met in 

the Communication and Culture program. 

Thank you Charles Davis, my supervisor, for your guidance, encouragement and 

enthusiasm. I could not have completed this project without your help and support. You have 

been there when I needed support both in my academic work and in the toughest moments of my 

personal life. Special thanks are extended to Kevin Dowler, my second reader. You have made 

me think of television in a different, more critical way. 

This project is also the result of my whole academic training that I received at Ryerson 

and York University, and I would like to mention all the professors who contributed to my 

studies: Wade Rowland, Philippe Savage, Ruth Panofsky, Colin Mooers, Wendy Cuckier, Joy 

Cohnstaedt, Paul Moore, and Doug Barrett. I am also grateful to Jo Ann Mackie, our Program 

Administrator, and to Abby Goodrum, my faculty advisor. You helped me so many times to 

make sense of the complicated administrative meanders. 

A big hug to Dragos. You have been so supportive and patient. Thank you for your faith 

in my ability to do this and for your love. 

A special thank you to my closest friend Elena for your copyediting eye. You made this 

journey easier and more enjoyable. 

Finally, I would like to express my gratitude to my parents, who taught me to be honest 

and courageous, and who have always reminded me that I can do anything I want. Mom, you 

have always encouraged me to dare for more and I thank you for this. You are no longer here and 

I miss you a lot. This work is dedicated to you. 

iv 



Table of Contents 

Introduction ................................................................................................................................... 1 

CME at a glance .......................................................................................................................... 2 

Implications of the project. .......................................................................................................... 5 

Methodology ................................................. ;.: ........................................................................... 6 

Conclusions ................................................................................................................................. 8 

Chapter One - Media systems in Central and Eastern Europe .............................................. 10 

Introduction ............................................................................................................................... 10 

Media transformations: from communism to political capitalism .......................................... 111 

Spark's work ............................................................................................................................. 14 

Splichal's political capitalism ................................................................................................... 17 

Media economics ....................................................................................................................... 20 

Conclusions ................................................................................................ 23 

Chapter Two - CME as a corporation ....................................................................................... 26 

Introduction ............................................................................................................................... 26 

Ronald Lauder, the man behind CME ....................................................................................... 27 

The beginnings of CME ............................................................................................................ 30 

CME in the Czech Republic ...................................................................................................... 36 

CME in Romania .................................................................................................................. " ... 41 

CME in Croatia, Slovak Republic, Slovenia, and Ukraine ...................................................... .47 

v 



Conclusions ............................................................................................................................... 48 

Chapter Three - CME and the economic crisis ........................................................................ 50 

Media firms and the general economic climate ........................................................................ 50 

Navigating through the downturn ............................................................................................. 51 

Central and Eastern Europe - an atypical media market .......... Error! Bookmark not defined. 

Chapter Four - Discussions ........................................................................................................ 58 

Introduction ............................................................................................................................... 58 

CME model ............................................................................................................................... 58 

Theory revisited: Political capitalism and theories of change in the media systems ................ 62 

Theory revisited: Media economics .......................................................................................... 66 

Chapter Five - Conclusions ........................................................................................................ 69 

vi 



Introduction 

After 1989, when communism was abolished in Central and Eastern Europe, the region's 

media systems have undergone fundamental transformations. This complex process includes the 

transition to a market economy, the democratization of the state and the restoration of civil 

society. Media have been in the middle of this process, influencing and being influenced by all 

changes that have occurred. Their mission has not been easy. If until 1989 the principal threat to 

media freedom came from the state, after the fall of communism a multitude of actors have 

attempted to take control over media: governments, political parties, extremist groups, and 

transnational corporations. 

One of the first measures taken by the post-communist governments was the 

liberalization of broadcasting systems. Although it was a huge step forward from the state­

controlled censorship, this opened a new menace for the media systems, and by ricochet, for the 

whole society: monopolization and excessive commercialization, already known and blamed in 

the West. At the same time, the transfer of ownership from the state to the private sector did not 

eliminate political intrusion, but brought it to another level, more difficult to observe and 

characterize. Numerous alliances, informal and non-transparent, emerged between politicians 

and media operators. At stake was public exposure for the former, and benevolence, in the form 

of various types of economic incentives for the latter. 

Among the media companies that have emerged in Central and Eastern Europe after 

1990, Central European Media Enterprises (CME) stands out. It is the biggest and most 

profitable, and its role in reshaping the media landscape in the region is undeniable. At the same 

time, the company has been the exponent of Westernization, bringing new types of management 



strategies and commercial television programs to a market that had not seen anything like this 

before. 

This paper looks at CME from a political economy viewpoint. Although the influence of 

CME's stations on the social and cultural level, or on the formation of post-totalitarian cultural 

identities, does deserve attention, it is not the main focus of this project. However, viewed in 

perspective, the story of CME points up how difficult it has been to merge the liberalization of 

the market in the former communist states with the objectives of democratization of media. 

CME at a glance 

"I'm confident that this alliance with Time Warner will accelerate CME's future 

development and take it to levels I could only dream of fifteen years ago." 

(Ronald Lauder) 

This was the reaction of Ronald Lauder, the founder of Central European Media Enterprises, 

after one of the biggest media companies in the world, Time Warner, announced, in March 2009, 

that it would acquire 31 percent of CME for US$ 241.5 million. According to CME's press 

release, Time Warner will receive 19 million newly issued CME common shares. In a separate 

deal, Warner Bros. and CME agreed to form a partnership to launch and operate new thematic 

television channels in CME's countries. Some of these channels will be Warner Bros. branded, 

and will feature mainly films and television series, including titles from Warner Bros.' library. 

The move represents the first big investment of Time Warner in the former communist 

space. For Time Warner, purchasing stakes in what had been until recently one of the most 

dynamic media companies looks like a normal decision. The company has the chance to enter a 

2 



market which still has potential, even though it is strongly affected by the global economic 

downturn, and, more importantly, at attractive prices. In short, Time Warner has found an easy 

and inexpensive way to consolidate its position in a profitable market through a low-risk 

investment. 

Time Warner Chairman and CEO Jeff Bewkes admitted that even though the region has 

been affected by the global crisis, CME is "ideally positioned over the long term as Central and 

Eastern Europe returns to significant growth and the media sector in these countries continues to 

evolve." Through this venture, Time Warner follows its strategy to deliver programming on 

multiple platforms globally, while creating value for the shareholders. 

Furthermore, CME obtains the cash flow it needs in order to attenuate the effects of the 

economic crisis and to get over this turbulent period. At the same time, the fact that a giant 

corporation such as Time Warner has been interested in buying CME shares can be seen as a 

sign that the company is viable and does have market value even during unfavourable economic 

times. Commenting on the news, Adrian Sarbu, CME's President and Chief Operating Officer, 

underlined the fact that the performance of CME is driven by its local management teams and 

their talent to create content for the local audiences. Now, according to Sarbu, two leaders in the 

content business, Time Warner and Warner Bros., come with their skills and experience with the 

declared goal of enhancing the quality of the local programming in a market where local 

productions outperform foreign entertainment. If that will be the case remains to be seen, since it 

would seem more likely for Time Warner to make money from exporting its own productions, 

not investing in local content. 

3 



The partnership Time Warner - CME comes at a moment when the largest broadcasting 

group in Central and Eastern Europe is struggling to survive the economic downturn. Little 

known in the West, this Bermuda-based American-owned company has had tremendous 

commercial success in the former communist space. Today, it is the leading broadcaster in the 

region. It operates 19 stations in seven countries (Czech Republic, Romania, Slovak Republic, 

Slovenia, Ukraine, Croatia , and Bulgaria,) reaching almost 100 million people. 2007 has been the 

besl year for CME so far, with historic high prices on NYSE and a growth rate that placed the 

company in second place among media firms, just behinu Googlc (www.cctv-nct.com.) 2008 

was still profitable, though much less spectacular than the previous year. The price of the shares 

dropped abruptly from a maximum of US $120/sharc on November 2, 2007 to only US $5.19 on 

March 6, 2009. The causes of these fluctuations and their effects will be detailcu further in this 

paper. 

150-

2008 2009 

Fig. ]. The evolutjon of CME's shares 2007-2009 (source: money.canoe.ca) 

CME claims to be the largest local content producer in the region, with more than 27 ,000 

hours of programming produced in 2008. The productions cover a wide range of genres, from 

4 



news to entertainment, fiction series, and television movies. Up to 70 percent of the prime time 

programming is original content. 

Given all this, the history of Central European Media Enterprises makes for a compelling 

corporate case study. The endeavour is even more challenging if we try to look at CME not only 

from a business perspective - even though this aspect is multi-faceted in itself - but also from a 

socio-cultural standpoint, given the particularities of the region in which the company operates. 

Implications of the project 

The choice of CME as main focus of this project is based on its uniqueness as a company 

of its kind in Central and Eastern Europe. No comprehensive corporate history has been written 

on CME in the more than fifteen years it has operated. Sparks (1999) attempted an analysis of 

the role CME has played in the development of broadcasting in former communist states. 

Although objective and detailed, the analysis is now dated, since the company has evolved 

enormously in the last decade. Sparks, though, sheds light on the beginning of CME and explains 

how it entered the first target markets. This project sets out to recount the key moments of CME, 

along with an analysis of the strategies it has employed to become what it is today - the largest 

media group in the former communist space. 

Another implication of this project is the fact that it will contribute, as an empirical 

account, to the general picture of broadcast restructuring in Central and Eastern Europe after the 

fall of communism. Most of the studies to date on this topic are theoretical and very few look at 

the process from an economic I business perspective. Media companies in Central and Eastern 

Europe have evolved together with the whole society from a state-controlled economy to a free 

market, with some particularities that will be detailed in the next chapters. 

5 



Methodology 

As a decision making process, research involves methodical reflection. A multitude of 

factors affects the work of a researcher. In this case, the theoretical framework and the research 

subject, along with my "positionaIity" influence the methodology I am using. Explicitly, having 

lived in Romania until 2006 and having worked in the media, I witnessed the processes of 

change that have reshaped the society as a whole and the media system in particular. Therefore, 

my understanding of the theoretical framework goes beyond the theory itself, which I believe is 

beneficial for the research. 

An important annotation has to be made. I have worked with Central European Media 

Enterprises in Romania, thus witnessing as an insider some of the issues I am looking at in this 

paper. I realize that having been an "insider" might have its disadvantages, because my personal 

experiences and biases might influence the way in which I will interpret the findings. Although I 

understand that it is impossible to detach myself from my personal values and biases, as they are 

an important part of any human being, my position as a researcher will make me an "outsider" in 

this project (Gilbert, 1994). 

The methodology I decided to use illustrates my determination to remain an independent 

researcher. In consequence, I do not make any claim based on my personal background and 

experiences. Most of my sources consist of data published in academic journals, newspapers and 

periodicals, industry-specific magazines, and trade journals, as I wanted to trace the history of 

CME from different perspectives. A significant amount of information came from the company's 

quarterly and annual reports, and the news releases posted of its website. This type of data 

provided me with the positioning CME wished to present about itself. Furthermore, some of the 

6 



most pertinent analysis I found were published on specialty blogs, focused on the media industry, 

as I considered it important to see what the industry players and specialists in this field had to say 

about the development of CME as a corporation. 

In the course of my research, I faced certain limitations. The most important was the fact 

that a major part of the articles about CME were not in English. CME is a regional company 

operating in a linguistically diverse area. Therefore, a lot of material about the company is' . 

published in local journals, in the local languages. The fact that most business publications in 

Eastern and Central Europe have English versions was of great help. For the chapter detailing the 

CME's operations in Romania, I also used sources in Romanian, which is my native language. 

This paper aims to be an investigation of CME's history and an examination of its 

business strategies and decisions. A case-study approach was chosen because the main objective 

of the research was to account for an historical process occurring in a system that cannot be 

controlled by the researcher. As Ragin (1987) noted, "Case-oriented studies, by their nature, are 

sensitive to complexity and historical specificity. Thus, they are well suited for addressing 

empirically defined historical outcomes." (p. ix). The appropriateness of a case-study approach 

for such a topic is emphasized by Greenway, Smith and Street (1992): 

Case-studies make politics come to life. They show the complexity of the 

processes of government. They reveal the uniqueness of a situation. ( ... ) They 

may be used to illuminate and evaluate a whole variety of theoretical 

approaches. (p.ll). 

Corporate case-studies are accepted as a research method in the field of Political Economy of 

Communications (Wasko, 2008). Such an approach allows the researcher "to asses the precise 

7 



mechanisms of corporate ownership and control but also to examine trends of commodification, 

integration, and diversification" (p. 13). However, as Wasko (2008) mentions, "there are not as 

many academic studies that focus on specific corporations as one might hope" (p. 14). 

At the same time, this paper can be considered a corporate history, a genre defined by 

Delahaye et. al. (2009): "[Corporate history] is a type of discourse that tells the past of an 

organization ( ... )." (p.30) and that "includes a large range of other genres, from academic 

business history through to glossy coffee table books" (p. 40). The authors make it clear that the 

genre of corporate history as an academic discourse should not be confounded with the historical 

accounts that the companies produce themselves. In the same vein, corporate history can be 

distinguished from academic business history: "The authorship of corporate history reflects 

mediatic, economic, and rhetorical forces at work behind the production of the genre" (p. 33), 

which is ultimately the goal of this paper. As Delahaye eL al. (2009) put it, "[C]orporate history 

is more than merely a repository of memory for future use. There is a cultural imperative for 

every large business organization to have a historical discourse." (p. 39) 

Conclusions 

This chapter introduced Central European Media Corporation as the main subject of the 

paper. It started by mentioning the recent deal with Time Warner, according to which the 

American group bought almost one third of CME. For Time Warner, this was an economical 

way to consolidate its position in a market the analysts still consider attractive. For CME, it was 

a breath of fresh air in a very difficult and challenging period. 

8 



In the following section, general data about CME were presented. Set up in the early 

1990s, the company is today the leader in broadcasting in Central and Eastern Europe, with 19 

television stations in seven countries, and other interests in print media, radio and online. 

The implications of the project were also mentioned. The uniqueness of CME as a 

company in the former communist space makes it a valuable research subject. The business­

oriented approach employed in this paper can contribute to a more detailed picture of the 

evolution and restructuring of broadcasting in Central and Eastern Europe. 

Finally, the methodology of the research was described. The case-study approach allows 

for an extrapolation of the main theoretical concepts use to frame the general process of media 

transformation in the former communist countries. 

9 



Chapter One 

Media systems in Central and Eastern Europe 

Introduction 

As we have already mentioned, the CME case cannot be fully understood outside of the 

general context, therefore not taking into considerations the particularities of the environments in 

which it operates. On one hand, there are the media systems which suffered profound 

transformations after the fall of communism. On the other hand, there are the institutional 

changes that have influenced the general economic environment. In this chapter, we will look at 

the processes of change in the media systems in Central and Eastern Europe. By identifying their 

particularities, it will be easier to make sense of how CME has managed to enter the markets and 

almost monopolize them in a short period of time. 

That mass-media are central to any society, totalitarian or democratic, is unquestionable. 

As Thompson (1995) puts it, "The development of communication media was interwoven in 

complex ways with a number of other developmental processes which, taken together, were 

constitutive of what we have come to call 'modernity.' (p.3) Similarly, Murdock (1989) notes: 

media "have played a part role in organizing consumption and leisure since the emergence of 

contemporary capitalism" (p. 228). O~Neil (1997) emphasizes that "the notion of a free press is 

central to many models of 'democracy'( ... )" (p. 1). 

At the same time, media played a central role during the communist regimes: "They are 

mechanisms through which the primary organization of the symbolic universe of the ruling 

group is disseminated and generalized. ( ... ) [T]hey are the central instrument of the totalitarian 

project" (Sparks, 1998, p. 27). Gross (2002) cites Vladimir Tismaneanu, who wrote that the 

10 



Eastern European Communist parties "engineered the methodical destruction of the traditional 

political cultures of their respective nations." (p. 1) Splichal (1994) notes, in tum, that "the media 

in socialist countries were organized as a state or party monopoly to protect and maintain a 

socialist system based on the power of authoritative institutions." (p. 4) As instruments of 

propaganda, the media "aimed to control public opinion rather than express it." (Splichal, 1998, 

p.4) 

In the last years of Communism, starting in the mid 1980s, the policy of Glasnost 

brought some changes "in the sort of expectations that were placed upon the media by the ruling 

group ( ... )" (Sparks & Reading, 1998, p. 63). Sparks and Reading (1998) cite a Soviet scholar, 

V. Korobeinikov, who theorized the new conditions: 

Basically, Glasnost means having ready access to various facts of life and an open public 

discussion of these questions. ( ... ) Making mass media part ofthe process of greater 

openness will oblige them objectively to get rid of political pompousness, general 

phrases, and makes it impossible 'to varnish' different aspects of life. (Korobeinikov, 

1988, p. 7-9, cited by Sparks & Reading, 2002, p. 63) 

However, Splichal (1998) mentions that there is an important element both capitalist and 

socialist systems had in common: the abuse over the means of communication for political 

control (propaganda) or commercial profit (advertising). 

Media transformations: from communism to political capitalism 

Although the former communist countries have different historical and cultural 

backgrounds, they certainly have something in common: decades of strict media censorship and 

11 



a tremendous appetite for Western production. Take the example of Romania. Before December 

1989, on the state-owned television there were only two hours of programming, most of them 

communist propaganda, which transformed television into no more than an instrument of 

political ideology. O'Neil (1997) underlines that "under socialism, ( ... ) the media served as a 

'transmission belt' - not from the masses to the party, in a democratic-centralist form, but rather 

from the party to the people, as an important part of control" (O'Neil, 1997, p. 1). Garton Ash, 

cited by Dennis and Heuvel (1990) writes about the reasons why old media lost their credibility: 

"The combination of censorship and a nearly complete party-state monopoly of the mass 

media provided the army of semantic occupation (of the public sphere); ideology, in the 

debased, routinized form of newspeak, was its ammun ition. [ ... ] They no longer 

mobilized, but they did continue to prevent the public articulation of shared aspirations 

and common truths." (Dennis & HeuveJ, 1990, p. 2) 

Likewise, Gross (1995) highlights: "Romanians reached a point in the late 1980s when the need 

for any information other than that which was disseminated by the controlled and controlling 

Romanian media became important to their psychological and emotional survival." (Gross, 1995, 

p.208) 

Pavlik (1999) describes what the Czech television looked like before 1989. There were 

two national channels, financed through mandatory subscription fees and from the budget. All 

programming production plans were subject to the approval of the party organs. The workflow, 

overly bureaucratic, had nothing to do with the way in which Western producers work: 

12 



The creative teams were bound by a fixed annual plan of technical capacities (days in 

studio, days in the field, for example) and they had to fit their creative ideas into the 

strait-jacket of so-called program production types (e.g., 5 days in the studio + 1 day in 

the field). After the teams concretized their creative goals, they tried to coordinate with 

individual production sub-departments the use of appropriate technical capacities. The 

technical capacities were allocated on the basis of availability and not cost-effectiveness 

as would be the case in a more efficient economic system. (p. 93) 

In 1989, "these structures of ·organized lying' began to break down" (Dennis & Heuvel, 1990) 

and among the first measures new governments took was the liberalization of media systems. 

However, the years after 1989 demonstrated that "the absence of communism does not alone 

lead to democracy by default" (O'Neil, 1997, p. 1). In this context, it is CME's merit to have 

anticipated the potential that these raw markets had and to have realized that investing in Central 

and Eastern Europe could be an extremely wise long-term decision. Indeed, for Amdur and 

Johnson (1996), "the fact that so few major Western groups have been tempted East is 

surprising." 

The expansion of freedom of expression took place in a period of transition on all levels 

of the society, "where old rules had lost their legitimacy and new ones had not yet been 

promulgated to take their place" (O'Neil, 1997, p. 2). That is why after the fall of Communism, 

establishing a new regulatory framework for the media was a priority. The tasks were 

deregulation - in order to liberalize the media, re-regulation to reform the inherited media 

laws, and regulation of the media activities that were new in these countries (Jakubowicz, 2007). 

13 



The process of transition from state-owned to private, commercial media has been 

complex and sinuous. In this "systemic social transformation, ( ... ) media change can be treated 

as a litmus test of the more general process of transformation." (Jakubowicz, 2007, p. 1) Sparks 

(1998), cited by Jakubowicz (2007) explains why: "certain features of the structures of society 

are more clearly illuminated through this optic [of media change] than through others." (p. 1) 

And this is because, as McQuail (2000) puts it, media systems are situated at the centre of 

overlapping areas of influence. They depend on and influence politics, economics, and 

technology. We will discuss in the next part of this project the characteristics of these systemic 

changes and the role played by the media in this process. 

Spark's work 

One of the most cited works about the theory of media change in the former communist 

space is Colin Sparks's "Media theory after the fall of European communism: Why the old 

models from East and West won't do any more," published in the book "De-Westernizing Media 

Studies" edited by Myung-Jin Park and James Curran (2000). The chapter provides a theoretical 

framework to look at media systems in ex-communist countries based on concepts with which 

Western analysts operate. Sparks addresses three major issues: the theories about media systems 

with which Western scholars operate, the way in which the West looks at the relationship 

between media and different kinds of social power, and the lessons that the West can learn from 

studying Eastern media. 

Among his theoretical considerations regarding cultural and social change, Sparks 

underlines what the West did not know about the communist media. First, the media systems in 

the countries of the communist block were different one from another. While in Romania media 

14 



meant only propaganda, in Hungary the system had been undergoing long processes of 

liberalization. The case of Poland is particular in that the underground media organized by 

Solidarity (opposition union) played a crucial role. These examples contradict the general view 

that communist media was the same everywhere and that there was a single type of media system 

reproduced in all the countries of the Eastern block. 

Second, these systems were surprisingly open and not "sealed against evil imperialist 

influences" (p. 38), in that people from these countries could receive programs from neighbour 

Western countries. The case of East Germany was atypical, in that people could easily receive 

the signals from West Germany, which had the great advantage of being in the same language. In 

other countries, though, the language differences did not prevent people from trying to receive 

signals from the West. Sparks mentions that in Hungary, 30 percent of the population could 

receive Austrian signals. At the same time, there was a non-negligible amount of Western 

programming on Eastern televisions. In Hungary, for instance, 70 percent of the imported 

productions were from the West. However, this was an exception. In most countries, foreign 

programming was imported from the Soviet Union or other socialist countries. One general 

conclusion can be drawn: the communist systems could not prevent people from having access to 

new media technologies, such as satellite antennas and receivers. Even though they were 

considered "subversive," there is no evidence that the regimes attempted to control them. (p. 39) 

Deviating from Sparks's work, but remaining on the same note, it is worth mentioning 

the case of the series "Dallas" being aired in Romania. Vieru (2008) cites two American 

journalists, Nick Gillespie and Matt Welch, from the 'Washington Post, according to whom 

"Dallas" was as important for the Eastern block as the dcbate between Nixon and Khrushchev. In 

Romania, the series started in May 1978 after months of discussions in the ideological committee 

15 



of the Communist Party. The declared goal of the authorities was to show people how corrupt 

and degraded capitalism was. The effect was, obviously, totally opposite. Every Saturday people 

would stop any activity to watch the only infusion of the West in their lives: luxury cars, villas, 

swimming pools, designer clothes. When the regime realized that the show was not anti­

capitalist at all, it was too late. 

Returning to Spark's analysis, the third thing that he thinks the West did not know about 

the Eastern media is the fact that the communist media systems did have histories of change. In 

other words, the change did not begin when the totalitarian regimes fell. The best known case 

was Poland, where a good part of the media workers were members in Solidarity. The union 

"was able to force concessions on the conduct and content of the press and broadcasting from the 

government, and itself advanced very radical plans for reconstructing the media to make them 

much more open to the diverse voices within Polish society." (p. 39) The state took back the 

control over media after the union was declared illegal in 1981. However, a group of "reform 

communists" understood that there had to be a place for Solidarity in society for the sake of the 

social peace. The "reformist" model was exported and in some countries these reformists started 

to look for dissident figures with whom they could deal, thus fissuring the unity of the 

nomenklatura. It was a chance for journalists to report facts that were never talked about before. 

Sparks writes: "The declining years of the communist regimes were, contrary to the predictions 

of the dominant theory, experienced by journalists as an oasis of freedom and independence." (p. 

40) 

Sparks also looks at what came after communism with respect to media systems in 

Central and Eastern Europe. The response to this question is complex: "It is entirely true to say 

that what comes after communism is capitalism, but the nature and form of the capitalism that 

16 



has emerged in the former communist countries are distinctive" (p. 41). Yet, a common trait does 

exist: the "political" and the "economic" in these societies are linked together and there is no 

clear distinction between them. In fact, the experience of the ex-communist block shows, once 

again, that there is a close relationship between capital and politics. 

Splichal's political capitalism 

Another key work that looks at media systems in Central and Eastern Europe and to their 

processes of change is Slavko Splichal's article "Reproducing Political Capitalism in the Media 

of East-Central Europe," published in Media Research, vol. 6, nr. 1,2000. The article analyzes 

the new media systems in the ex-communist space and argues that their imitative nature is an 

obstacle to the development of more democratic systems. Splichal identifies two types of 

imitative tendencies: those which reproduce Westem (European and American) systems, and 

those which are imitating the (socialist) past of the countries from this part of Europe. 

The central argument of the article is Splichal's observation that "the development in the 

E[ast] C[entral] E[uropean] countries led to the establishment of a kind of 'political capitalism' 

and created a system of 'paternalist commercialism' in the media, with the state (government) 

often acting both as a powerful political and economic actor." These two concepts are central for 

the further examination of CME history. 

Splichal defines 'political capitalism' as a form of transition from socialism to 

(quasi)capitalism in the former communist space. In this transition, there is no clear 

differentiation between the state and the market, or between political parties and civil society_ 

This is the environment in which media systems started to develop after the fall of communism. 

In former socialist countries, the state acted both as political and economic actor, thus shaping 

17 



media systems, whieh - as everywhere else - are highly dependent on political decisions. In 

political capitalism, "a state that rigidly controls the economy cannot tolerate the kind of political 

competition that independent media would represent." The contradiction comes from the fact 

that the same state is the guarantor of civil society and has to fulfill its role of media regulator. 

Admittedly, without a market economy, media are politically dependent. Yet, the existence of a 

market economy is not the guarantee for a politically independent media. 

The instrument through which political capitalism directly manifests itself is media 

regulation. Splichal identifies five classes of interest in media, which makes regulation an even 

more difficult mission for the state. First, there are the media owners, whose goal is to maximize 

the profit, but also to use the media to express, directly or indirectly, their own views. Then, 

there are the interests of goods producers and service providers to advertise their products. Third, 

there is the interest of the public to receive information. It is followed by the interest of different 

civil groups to have access to the media in order to make their opinions known, and the general 

interest in respecting the civic rights and insuring that media do perform their civic duties. The 

mission of regulation is so difficult because it has to find the right balance between all these 

interests and between all the actors that take part to the construction of the media systems. 

In order to make sense to what has happened in the ex-communist countries after the fall 

of the Iron Curtain, Splichal looks back to what media looked like during the totalitarian 

regimes. There are a few lessons to learn from post-communist countries as regards to the place 

and the role of media in society. First, in some of the former socialist countries, media were 

agents of political change in the late 1980s. Second, among the changes that were brought in 

society, of particular importance was the transformation of the state-owned media. Third, the 

fundamental questions of transition of these societies relate to the media, which became the 

18 



terrain of debate for topics such as the role of the state and civil society, privatization, freedom of 

expression, etc. 

Although the ex-communist countries have experienced different patterns of transition of 

media systems, several common tendencies can be identified. Splichal enumerates seven such 

tendencies, which he sees as present in different degrees throughout the region: 

Re-nationalization - the state retained control over national broadcasting through 

regulation or by appointing boards, directors, editors; 

Italianization - the broadcasting systems were put under the control of leading 

political parties, similar to what happened in Italy in the 1980s and early 1990s; 

De-nationalization and Privatization - privatization of the press and broadcasting 

was seen as the guarantor of the freedom of expression 

Commercialization - the rule of profit was the only one to follow by the newly 

created media firms; as a consequence, a paternal-commercial media system emerged, which was 

preoccupied with its own profit on one hand, and with the maximization of its political influence, 

on the other; 

Inter- and TransnationaIization - without foreign investment it would have been 

impossible for media systems to develop; thus, media became increasingly internationalized on 

many levels: reception, content, funding, regulation, and organization; 

Nationalistic and Religious Exclusivism - after the fall of communism, media also 

became the provider of the new reference points on which civic and national identity was 

(re)created (an identity shaped only by the state and the party's institutions until 1990); 

Prosecution of Journalists - in some of the ex-communist countries, power elites 

did not hesitate to attempt to intimidate and harass media, and even to assassinate 

19 



"uncomfortable" journalists; at the same time, in several countries anti-defamation laws are used 

to discipline journalists. 

We shall discuss later which of these traits relate to CME and in what manner, as well as 

how they favoured or, on contrary, obstructed its activities. We shall also refer to Splichal's 

pessimistic conclusions, according to which in the former communist space structural regulation 

remains ineffective, content regulation did not improve quality of programming, and "the 

imposition of commercial criteria threatens the integrity of civil society and hands the initiative 

to greedy commercial interests." Splichal makes another interesting point that the East has been a 

sort of experiment for the Western media capital: strategies that could have never been 

implemented in Western societies, where media do fulfill their social responsibility roles, were 

"tried out" in Central and Eastern Europe. 

Media economics 

A growing body of literature has attempted to conceptualize the transformation of media 

after the fall of communism. The most attention has been paid to the socio-cultural processes of 

change and to the media-society relationship. If that can be considered appropriate for the first 

decade, given the fact that the profound transformations that occurred in all levels of society 

needed to be understood, it is surprising how few authors have focused on the new emerging 

media industry in Central and Eastern Europe. 

The importance of media economics is underlined by Gillian Doyle, in her book 

Understanding Media Economics (2002). Even though media are usually examined in the 

spectrum of non-economic disciplines, the economic aspect is important in drawing a complete 

picture because media are influenced by financial concerns. Moreover, media as businesses 

20 



affect the society on multiple levels, from job creation to freedom of expression and cultural 

(in)dependency. Doyle defines media economics as a discipline concerned with "the changing 

economic forces that direct and constrain the choices of managers, practitioners, and other 

decision-makers across the media." (p. 2) Media have characteristics that contribute to the 

distinctive forms that economic trends take, thus media economics is important to look at 

independently from general economics. Picard, as cited by Doyle (2002) notes that "economics 

has been described as the study of how people make 'choices to cope with scarcity" (p. 2), 

whereas media economics is "concerned with how media operators meet the informational and 

entertainment wants and needs of audiences, advertisers and society with available resources." 

(p.2) 

Media economics is also particular in that "messages and meanings" are "intangible". 

Economies of scale and economies of scope can be achieved in the media because of this 

intangible quality of information/entertainment/knowledge. The author does not examine how 

this "intangibility" is used; she only underscores that it is a valuable commodity because it can 

be easily manipulated from production to distribution. Vertically integrated firms take most 

advantage of this intangibility. Economies of scale and economies of scope are characteristic for 

media economics because of the low cost of distribution after initial production costs. The larger 

the company, the more potential for profit (economies of scale) and the greater its ability to reach 

multiple markets (economies of scope). 

The media are affected by national and international economic tendencies in the 

globalized world. An interesting point is made about the interdependency between media 

companies and the overall performances of the economy. As Doyle points out, "the fortunes of 

most media firms are highly sensitive to the ups and downs of the economy as a whole" (p. 3), an 

21 



observation that makes even more sense in this turbulent economic period. Advertising is the 

main source of revenue for most media firms, and analyses have shown a strong correlation 

between advertising expenditures and the general economic environment. At the same time, 

revenues of media companies rely on direct expenditures by consumers, which depend on 

indicators such as disposable income and consumer confidence. 

Unlike other firms, media companies usually function in regulated markets, which raise 

particular challenges, as well as opportunities for them. Doyle identifies three main types of 

market structures that influence firms' decisions as regards to the organization of their activities 

and resources: perfect competition (very rare), monopoly (it exists in some markets) and 

oligopoly (the most common in the media business world). 

Doyle is also concerned with corporate strategies in the media world. The firms can grow 

horizontally (by combining forces with companies with similar product, operations etc.), 

vertically (by expanding forward and backward in the supply chain and controlling it from top to 

bottom) and diagonally/laterally (by diversifying its operations while remaining in the same 

industry, i.e. combining television, online, and radio or newspapers and book publishing). Doyle 

emphasizes the importance of "vertical deconstruction" in the study of media economics. 

"Vertical deconstruction" is defined as "breaking the industry's activities up into a number of 

different functions or stages so that each activity can be studied more closely" (p. 18). This is 

central in studying media economics because "all stages in vertical supply chain are 

interdependent." (p. 19) 

Vincent Mosco (1996) gives a new meaning to these concepts by analyzing them in the 

terms of politicai economy. Horizontal growth can lead to the creation of media conglomerates, 

22 



"a product of the amalgamation of firms in different lines of business." (p. 176) Vertical 

integration allows a firm to control the whole process of production. Thus, the firm can "gain a 

competitive advantage from the opportunities that vertical integration offers to rationalize its 

operations." (p. 177) What Mosco stresses is the fact that horizontal and vertical integration are 

means for a company to control risks. More specifically, the company does not expose itself to 

economic uncertainties if its circuit of production does not rely on external markets. 

"One obvious consequence is the rise of what Anthony Smith (1991) calls the 

'behemoth': Time Warner, Matsushita, Bertelsmann, News Corp., Fininvest, Hachette, 

Disney, and Sony, among others. These firms integrate vertically by securing control 

over production, distribution, and exhibition; horizontally across a range of media 

products, including hardware and software; and globally by taking advantage of an 

international division of labor that makes possible the flexible and cost-effective use of 

labor, capital, research and development." (p. 179) 

I shall extrapolate these observations and apply them to the examination of CME. I intend 

especially to analyze how all of these make sense in the context of political capitalism, 

characteristic of the ex-communist space. 

Conclusions 

In the course of this chapter, theoretical frameworks that will be employed in this project 

were discussed in details. I started from the assumption that media are central to any society, 

whether democratic or totalitarian. In the first case, media contribute to the construction of 

modernity along with other developmental processes, while in communist societies media are 

23 



propaganda instruments for the ruling groups. This was, in fact, a common characteristic for the 

ex-communist countries, even though they had different historical and cultural backgrounds. 

However, there were several significant differences between countries as regards to what media, 

especially television, looked like before 1989. While in some countries people could watch 

Western productions, in other countries television meant just a few hours of programming by 

day, mostly communist propaganda. 

Yet, there are several things that the West did not know about media in the East. First, the 

systems were not as closed as they were thought to be. It was quite common for people to receive 

signals from Western television without the regimes trying to interdict this practice. Then, there 

are histories of change in the Eastern media, and the most prominent case came from Poland. 

Solidarity, the opposition union that embraced almost the whole country, was able to obtain 

some rights and concessions over the content of press and broadcasting. In the last years before 

the 1989, the reformist current took over other communist regimes and they became less strict 

with the journalists and intellectuals. 

After the fall of communism, all countries from Central and Eastern Europe experienced 

structural transformations on all levels: political, social, economic. Media impacted and were 

impacted by these processes of transition. They acted as public services by informing people, but 

suffered themselves intense restructuring processes. A common characteristic of these processes 

is the almost inexistent distinction between 'political' and 'economic', which led to the 

emergence of 'political capitalism'. In political capitalism, there is no clear differentiation 

between the state and the market, or between political parties and civil societies. This determined 

the basis on which media systems were restructured and shaped their future development. 

24 



In the next part of the chapter, I developed the theoretical framework which I plan to 

employ in my analysis of CME as a corporation. I pointed out that even though in general media 

are looked at in terms of content and presence in the social space, the economic component 

cannot be ignored. Media take part in general economic processes and are influenced by them. I 

mentioned some of the main concepts used in media economics, political economy and strategic 

anal ysis, concepts which will be employed in the empirical part of this project. 

25 



Chapter Two 

CME as a corporation 

Introduction 

This chapter will focus on CME's history and evolution. The analysis will cover the key 

moments of CME as a corporation, its launch and development in various markets. The latest 

financial data that will be used are those included in the First Quarter 2009 Report, presented in 

April,2009. 

The most comprehensive account of CME and its role in the development of commercial 

television in Central and Eastern Europe is Colin Sparks's article "CME and broadcasting in the 

former communist countries," publiched in Javnost - The Public, voL 6, nr. 2 (1999). Sparks's 

argument will be presented in this paper, but one must not forget that the article was written a 

decade ago and since then both CME and the socio-political environment in that part of Europe 

have undergone profound transformations. Therefore, Sparks's conclusions might no longer be 

valid and they will be challenged, based on more recent works. Most data used to document the 

evolution of CME as a corporation and its practices have been published in trade journals, daily 

newspapers, weekly or monthly financial and business magazines. Recently, an important body 

of information has been published on the internet, either in online magazine wcbsites or 

specialized blogs. 

26 



Ronald Lauder, the man behind CME 

At the origin of CME is Ronald S. Lauder, today Non Executive Chairman. To fund 

CME, Lauder used the fortune he inherited from his mother Estee Lauder, the owner of one of 

the biggest cosmetics companies in the world (Sparks, 1999, p. 34). To start the first operations, 

Lauder teamed up with former diplomat Mark Palmer. Both of them had good connections in 

Central and Eastern Europe: they had served as ambassadors in Austria and Hungary during the 

Reagan Administration (Druker, 2001, p. 82). Lauder had had even higher political aspirations: 

he had been a candidate for mayor of New York in 1989 (Gubernick, 1997). CME was a 

personal ambition for Ronald Lauder, often seen as the less talented brother of Leonard Lauder, 

who runs the cosmetics empire founded by their mother. Gubernick (1997) mentions that Lauder 

came up with the idea for CME as he saw the appetite for cosmetics grow in Central and Eastern 

Europe. He realized that as income rose, people would buy better-quality products, no matter if 

they were cosmetics, appliances or cars, and this would make television advertising blossom. 

With Lauder's money and Palmer's knowledge of the market, CME was formed. 

Regarding L:mder's failed investment in Hungary, which will be dctailcd in the next sub­

chapter, Durity (1991) points out "The Ten Commandments" that Ronald Lauder and his 

27 



associates followed from the beginning. Among them, hiring only Western auditors, always 

keeping the smallest staff possible, and trying to get as many and as big loans as possible since 

"bank debt doesn't appear on the books." These "commandments" are based on Lauder's 

business experiences in Hungary, but represent his "Bible" for doing business anywhere in 

Eastern Europe. 

Lauder is also an avid art collector. In 2006, he bought Gustav Klimt's Portrait of Adele 

Bloch-Bauer I for 135 million dollars, the most expensive painting at that time. In fact, Lauder is 

the owner of an impressive collection of German and Austrian art, now exposed in New York. 

As Edgecliffe-Johnson (2008) explains, 

This picture sums up the story of a troubled century's relationship to its treasures, 

combining art, politics and money in much the same way as Lauder himself does. 

Commissioned by a wealthy Jewish industrialist, it was seized by the Nazis in 1938 and 

only restituted to the industrialist's niece in 2006 after a battle with the Austrian 

government. Within months of its return, Lauder snapped the picture up for the then­

record sum of $135m. (EdgecIiffe-Johnson, 2008) 

Lauder's fortune was estimated to US$ 2.0 billion by Forbes in 2008. Part of it was inherited 

from his mother Estee Lauder, but a good part was built through the media operations in Central 

and Eastern Europe. Lauder is also a renowned philanthropist. He "has used his fortune to 

prevent piles of shoes at Auschwitz from decaying, to rebuild synagogues from Tunisia to India, 

and to restore Gundel, Budapest's grandest restaurant, to its former splendour" (Edgecliffe­

Johnson, 2008). However, the main business of Lauder is CME, "a collection of television 

28 



stations that had until recently been one of the fastest-growing businesses in a struggling 

industry. Fears of slowing regional growth have brought its valuation down to earth since the 

autumn" (Edgecliffe-Johnson, 2008). 

In fact, when Ronald Lauder started his media company, he was an outsider in the 

industry (Burt, 2005). In an interview published in 2005 he admitted that CME had cost him 100 

million dollars from his own fortune, but he was quick to add that he expected a payback. To 

him, CME is not just a business, as he revealed in the same interview: 

It's something very personal. As a teenager, when most people were going to vacation in 

the Hamptons or wherever, I was in Eastern Europe. My grandparents came from 

Budapest and Slovakia, and I was in Hungary when the Berlin Wall came down. I 

realized that it was a once-in-a-Iifetime opportunity to change things. (Burt, 2005) 

Sparks (1999) finds and explanation why Ronald Lauder's company has been so commercially 

successful: 

Lauder had one important qualification that made him uniquely well-placed to lead CME. 

This was not that he has, for family reasons, a considerable interest in the middle of 

Europe, or that he is a wealthy man. The crucial factor was that, through his association 

with right-wing activism in the US, he had developed important political contacts both in 

the US and in the region. ( ... ) Lauder was not just a rich American who wanted to take 

over businesses in former communist countries. He was a rich American who had 

experience of making political deals with Europeans, particularly European living in 

countries with a communist past." (p. 38) 

29 



The beginnings of CME 

Sparks (1999) puts the first steps of CME on Central and Eastern Europe in the context of 

the growth of foreign-owned companies in the television markets in the former communist space. 

He describes CME as "the most persistent and aggressive of western entrants into the market." 

(p. 26) According to Amdur and Johnson (1996), "CME's mantra [was]: be the first Western­

style commercial operator in emerging Central-European markets - with or without well-defined 

broadcast regulations with huge upside advertising potential, minimal competition, and well­

connected local partners." Thus, allying with key local partners, CME secured in its yard 

potential capable entrepreneurs, who could have become its competitors, had they started their 

own media businesses. As Amdur and Jonson (1996) put it, in these markets, "who you know is 

often as important as what you know." 

As Sparks (1999) notes, Central European Media Enterprises became visible in June 

1994, when it began to trade on the US NASDAQ under the ticker symbol CETV. However, the 

first venture of the main shareholder Ronald Lauder had been Central European Development 

Corporation, a company founded in 1991 which shared the capital and the management with the 

future CME. From the beginning, CME established a business structure that was totally new to 

the countries that had just escaped from communism. 

A company with its registered office in Hamilton, Bermuda, whose Chairman resides in 

New York, which located its head office in London and had, by March 1999,41 

subsidiaries in 13 different countries including the Netherlands Antilles, does rather 

sound as though its main business involves drugs, arms or money laundering, but this 

complex web of interlocking interests is in fact a commonplace for even 

moderately-sized and completely legitimate businesses. (Sparks, 1999, p. 27) 

30 



In 1993, CME was considered "the media arm of Central European Development Corporation" 

(Sparks, 1999). Teaming up with a number of German firms and individuals, it obtained four 

licences for local televisions in Berlin-Charlottenberg, Nurnberg, Leipzig and Dresden. Two 

other bids were unsuccessful. The Berlin station began broadcasting in November 1993, 

followed by those in Nurnberg and Leipzig. The station in Dresden was never to transmit at alL 

At the end of 1997, CME withdrew from all its German engagements. 

The next step for CME was the Czech Republic's TV Nova. This venture was to become 

the most representative operation of CME for many reasons. On one hand, it was considered the 

most successful launch in the history of television (Druker, 2001). On the other hand though, it 

meant a long and costly judicial fight for CME, a battle that went beyond the limits of usual 

business-related disputes. The case of TV Nova will be detailed in a separate subchapter. For 

now, we will only mention the beginnings of this controversial, but commercially successful 

venture. 

In 1993, a company named Central Europe Television for the 21 st Century (CET-21) and 

owned by a group of six Czech intellectuals, won the licence for a national television channel. In 

order to get the licence, CET-21 had allied with a company in which CME had 66 percent, the 

Czech bank Ceska Sporitlena 22 percent, and CET-21 the remaining 12 percent shares. TV Nova 

was launched in February 1994 and was an immediate success. By the end of 1994, it "had 

consolidated a 70 percent share of audience, the majority of advertising revenue, and was 

showing an operating profit well ahead of schedule" (Sparks, 1999, p. 27). Figure 2 reproduces 

the corporate organigram as it was presented to potential shareholders in October 1994. 

31 



I 
Central European Media 

I Entreprises Ltd . 

.-";""" 
CME Development Dutch and Netherlands Antilles CME Programming 

Corporation Holding Companies Services. Inc. 
(100%) (100%) (100%) 

German Holding Nova TV Potential Central I 
Companies (Czech Republic) European Stations 

(100%) (66%) Poland, Slovenia, Slovakia 

I 
lA Berlin FFF I Potential German I 
(43.25%) (50%) 

I 
Stations 
Stut~art I 

Mecklenbera- oroommern 

Nuremberg 
Station 
(74.8%) 

Fig. 2. CME's corporate map in October 1994 (Source: Sparks, 1999) 

The other venture that was to become, along with TV Nova, a flagship of CME"s flotilla 

- Romania's Pro TV - was launched in December 1995. In partnership with a local film-maker 

with good political connections, Adrian Sarbu, and a former tennis star turned businessman and 

banker, Ion Tiriac, CME implemented the same recipe that had made TV Nova a huge success. 

With an "aggressive management style, headed by Sarbu" (Sparks, 1999), Pro TV quickly 

became market leader. In 1998, Sarbu launched a second channel under CME's umbrella, Acasa 

TV. As Sparks (1999) notes, "the company operates closely with Sarbu's production interests 

and other media ventures." The case of Pro TV will also be presented in detail in a separate sub-

chapter. 

At the same moment as Pro TV, in December 1995, Pop TV was launched in Slovenia. 

CME teamed up with two Slovene companies and put together a number of small firms that had 

gained local and regional licences. With a national licence, Pop TV rapidly gained 45 percent 

32 



audience share. Less than two years later, in October 1997, a second channel was launched -

Gajba TV. 

The expansion of CME continued. In August 1996 Markiza TV was launched in 

Slovakia, bringing the same success in terms of audience. However, the venture brought CME 

into the middle of a scandal caused by the original owners of the licence, the Slovak partners 

Pavel Rusko and Sylvia Volzova. Rusko, named director of Markiza TV after the deal with 

CME, had secured a loan a few years before, using his company as collateral. In 1998, he could 

no longer pay the loan, and Markiza TV was bought by the company which had acquired the 

rights, Gamatex. The directors of this company even sent armed security men to take over the 

studio in August 1998. CME kept a neutral position and let the two parts to find a solution. 

Eventually, they agreed to sign a deal according to which Rusko gained back his position as 

Director General (Sparks, 1999). 

1996 was also the launch year for Studio 1 + 1 in Ukraine. Initially holding 50 percent of 

the venture, CME later decided to acquire another 10 percent, in order to distance itself from the 

criticisms of its local partners (Dziadul, 1998, cited by Sparks, 1999). 

The next year, CME launched two new channels, in Poland and Hungary. Unlike all other 

licences CME held, these were not national. In Poland, the company lost the bid for a national 

frequency and tried to build a network from a number of local stations in the main cities. The 

attempt was a failure. In Hungary, CME was so confident it would win the bid for a national 

terrestrial licence that it acquired the rights for 10,000 hours of programming and even a dubbing 

company which would translate the foreign programming. CME also launched a local cable 

channel. When the licence was won by another competitor, CME tried to build a national 

network through partnerships between its Budapest-based cable channel and other local cable 

33 



operator. Again, the attempt proved to be unsuccessful. Sparks (1999) underscores that 1997 was 

the high point of CME and presents its corporate map: 

CENTRAL EUROPEAN MEDIA ENTERPRISES LTD CORPORATE STRUCTURE" 

Central European Media Enterprises Ltd. 
I 

CME Development __ 100.0 %_~ Dutch and _~_100.0 % __ CME Programming 
Corporation Netherlands Services Inc. 

Antilles Holding 
Companies 

r-- I I 
100.0 % 93.2 %1 62.0 OJ} 

I I I 
German Nova TV Radio Alfa 
Holding (Czech (Czech 

Companies Republic) Republic) 

~--r-I -------., 

I 
I 

77.5 %3 

I 
Media Pro 

I 
72.0 %4 

I 
Pro Plus 
(POP TV) 
(Slovenia) 

I 
80.0 %5 

I 
STS 

(Markiza TV) 
(Slovak 

Republic) 

58.0 % 50.0 % 50.0 % 

I I I 

International 
(PRO TV! 
PRO EM) 
(Romania) 

~rl~-T---~-----~--~ 
PULS FfF r SFF , 

74.8 % 33.3 % 33.3 % 

I I I 
Nuremberg Leipzig Dresden 

Station Station Station 

50.0% 

I 
Studio 1 +1 

Group 
(Ukraine) 

9.5% 

I 
MobilRom 
(Romania) 

1. The Company is in the process of registering its recent acquisitions of additional interests of Nova TV under Czech 
law. raising its economic interest in Nova TV from 66.0% to 93.2%. 

2. The Company has outstanding loans to Radio Alfa which are convertible into an additional equity interest which. 
when combined with its current 62.0% interest. would give the Company an 84.0% interest in Radio Alfa. 

3. The Company's partners in Romania hold options to purchase equity from the Company which. if exercised. would 
reduce the Company's equity interest to not less than 66%. 

4. The Company owns 58.0% of the equity in Pro Plus. but has an effective 72.0% economic interest. as a result of its 
rights to 33.0% of the profits of MMTV and 33.0% of the profits of Tele 59. 

5. The Company has an 80.0% economic interest and a 49.0% voting interest in STS. 
6. The Company or its local partners have acquired television broadcasllicenses (or are applying for television broadcast 

licenses) and are developing broadcast operations in these countries. 
7. As a condilion 10 bidding on a national broadcast license. the Company will be required to reduce its interest in 2002 

Kft to below 25.0%. 
8. TVN. the Company's Polish subsidiary, in which it has a 33.0% equity interest has been awarded television broadcast 

licenses in northem Poland and the cities of Warsaw and Lodz. TVN currently owns 49.0% of TV Wisla and has an 
option which could increase TVN's equity interest in TV Wisla and has an option which could increElse TVN's equity 
interest in TV Wisla to Elpproximately 76.0%. 

• All interests indicated are econo~ic interests; equity and/or voting int~!:,,-ts may yary. (Source: IInnual Report. 1996) 

Fig. 3. The corporate map of CME at its high point in 1997 (Source: Sparks, 1999) 

34 



The image presents a healthy, organized company, with an array of established products 

and new ventures. However, the high point meant that what was to follow was the decline. In 

May 1997, CME's German operations filed for bankruptcy. The management was transferred to 

the local management and CME withdrew from the country at the end of the year (Sparks, 1999). 

In 1998, after a number of replacements in the Board of Directors that meant a new strategy of 

consolidation, CME renounced its Polish and Hungarian operations. Wharfollowed was a drop 

in the share price in the second half of 1998, due mainly to the investors' lack of confidence that 

the profitabili ty of TV Nova would be reproduced by the other CME stations. In 1999, CME 

agreed to merge with SBS, thus ending a six-year roller coaster (Sparks, 1999). 

However, the merger that would have created one of the largest and most powerful 

station operations in Europe, with 18 stations spread across 12 countries, did not take place. The 

two companies called it off because of legal difficulties. CME's Czech partner, Vladimir 

Zelezny, had been let go but he refused to leave. He turned off the TV Nova's signal, convinced 

most of the staff to follow him and started broadcasting from a new headquarters (Druker, 2001). 

This episode and what followed will be detailed in a separate sub-chapter. For SBS it was the 

reason to call off the merger previously agreed. According to the website 

wwwJundinguniverse.com, CME's share price fell to less than $1 in the wake of these 

difficulties and remained extremely low through 2001. Moreover, the company was delisted 

from the NASDAQ for about two years. 

Although most analysts had already declared CME dead, the company continued its 

operations in Slovenia, Slovakia, Romania and Ukraine. It even added a new channel to its 

portfolio, Slovenia's Kanal A, a leading channel operating on the Slovenian market since 1991. 

In 2001, an international court in Stockholm decided that the Czech state was responsible for 

35 



failing to protect a foreign investment and had to pay Lauder the market value of TV Nova at the 

moment when Zelezny confiscated it. More information on this ruling will be presented in the 

sub-chapter dedicated to CME's operation in the Czech Republic. This was a new turning point 

for CME and the beginning of its new commercial success. 

Cl\tIE in the Czech Republic 

TV Nova has for a long time been the flagship of CME's flotilla. Its story is described in 

great detail by Druker (2001). 

After the fall of Communism, Czechoslovakia was considered by many the last place in 

the world where a television showing nude bodies and explicit news about terrible accidents and 

other violent events would have been successful. The country had given to the world intellectuals 

like Franz Kafka and Milan Kundera, and was led by Vac1av Havel, a respected playwright who 

had been in the frontline of "The Velvet Revolution". The whole society, not only the elite, 

seemed passionate about high art and culture. However, when TV Nova was launched, in 

February 1994, everybody seemed mesmerized. 

Almost overnight, the first private television station in Central and Eastern Europe 

grabbed an enormous market share. Using glitzy marketing to promote a lineup built on 

American films and television serials, Nova easily attracted viewers away from stodgy 

Czech public television (CT), the successor to communist-era Czechoslovak Television. 

Nova's runaway ratings victory led many to reassess their previous perceptions of a 

cultured nation that could withstand crude imports. And those who viewed the station's 

sensationalism as destructive to the fragile transition to democracy looked around for 

someone to blame. (Drukcr, 2001, p. 81) 

36 



Everything started in 1993, just after Czechoslovakia split into two independent republics. The 

Czech government announced that the frequency of the former Czechoslovak state television 

would be available for a commercial station. The winner was the project submitted by CET-21 

(Central European Television for the 21 st Century). The operations would be managed by a 

group of Czech and Slovak intellectuals, including Vladimir Zelezny, a former government 

spokesman and TV Nova's future director. Central European Media Enterprises would come 

with the money. And, as Druker (2001) mentions, it would come not only with the money, but 

also with the connections that Ronald Lauder and Mark Palmer had in the region. CME 

immediately invested 10 million dollars to buy a downtown building in Prague and equipment 

for the studio. They also hired young journalists and unknown faces to become Nova's stars. As 

Druker (200 1) highlights, bringing new talent was a deliberate decision, aimed to clearly 

distance the new station ("Nova" means "new" in Czech) from the old state-owned public 

television. CME also invested in buying the rights for several famous American films and series, 

like "Dallas", "Beverly Hills 90210", and "Days of Our Lives". Along with these, the station 

lined up variety shows presented by local entertainers, an investigative program, and 

sensationalistic news. In other words, it was "the forbidden fruit" that people had dreamed of for 

years. Six months after its launch, TV Nova had twice the audience of the public station and in 

less than one year it started to generate profit. This makes TV Nova one of the most successful 

launching in television history worldwide (Druker, 2001, p. 82). 

TV Nova's formula for commercial Sllccess was simple: American sitcoms and soap­

operas, most of them remns, and tabloid news (O'Neil, 1997, p. 56). The trademark was a 

reverse striptease act aired after the night news program. A naked female presenter dressed 

37 



herself according to the next day's weather. Druker notes that the show has become "part of 

modern Czech lore" (p. 85). 

However, what seemed to be a perfect collaboration between Nova's general manager, 

Vladimir Zelezny, and CME did not last. Zelezny was a former state-television employee who 

stayed at his post in 1968, during the Soviet invasion to broadcast images of the tanks on the 

streets of Prague. Fired two years afterwards by the communists, he started to publish 

screenplays under a pseudonym. With TV Nova, he rapidly became a key figure. Zelezny was 

not only the manager of the station, but also its number one star. His show, Call the Director, 

was a bizarre mix of answers to viewers - some related to programming (i.e. why a show was 

moved from one day to another), other totally personal (i.e. why he does not wear bow ties 

anymore) - and fierce criticism against the regulatory body and the competition. Druker (200 L) 

cites Jan Culik, an expert on Czech media, who wrote: 

The purpose of [Call the Director was] to mesmerize the ordinary Czech viewer and to 

manipulate him into absolute submission. It [was] a self-promotional program, where 

Zelezny will say anything, often absolute manipUlative rubbish, in an attempt to increase 

the viewing figures for his station. (Druker, 200 1, p. 84) 

Behaving as if the station was his own and he could do anything on air, Zelezny appeared on 

news in 1998 to defend his son, who had been convicted of rape. Zelezny assumed for himself 

the role of a "guru" in guessing what people want to watch on television, while cultivating a true 

"cult of personality" (Goldhaber, 2002). Meantime, his relations with CME's executives 

deteriorated and in April 1999 he was fired. Desai (2004) detailed the ins and outs of this 

episode. 

38 



The story is long and has complicated legal meanders. In short, Zelezny asked for a more 

important role for his own company, CET-21, who was the license holder of TV Nova. The 

operating company was CNTS (Czech Independent Television Company - Ceska Nezavisla 

Televizni Spolecnost), 99% owned by CME. Zelezny invoked a rule of the Media Council 

according to which exclusive agreements between licence holders and operating companies were 

not allowed. Instead of giving CET-21 more responsibilities, CME proposed a merger with 

CNTS, so that the two entities would become one. Zelezny was to receive a compensation for his 

agreement. This compensation became the central point of discussions between CME and SBS as 

the negotiations over a possible take over of CME by SBS advanced, in early 1999. Desai (2004) 

mentions that Ronald Lauder offered Zelezny 100 million USD to 140 million USD for CET-21. 

SBS, for its part, calculated that Zelezny should receive 18% of TV Nova value, worth 72 

million UDS, plus a bonus of 28 millions. The total of 100 million USD would have been "the 

price of peace in the Czech Republic." (Desai, 2001) 

However, Zelezny did not accept the deal. He continue to act as General Director and 

warned CNTS that it could no longer be exclusive operator of TV Nova, therefore the contractual 

terms had to be modified. These frictions substantially impacted the value of CME on the stock 

exchange. From about 7USD/share, the price dropped to a few cents in a matter of weeks (Desai, 

2001). Backed by the Czech Media Council, who reiterated that exclusive agreements between 

operating companies and license holders were "incorrect," Zelezny refused to sell what he called 

"his child." Fired from the position of executive director of CNTS, he remained director of TV 

Nova, while still controlling CER-21. The case erupted in the Czech media, but he Media 

Council refused to intervene. 

39 



A few months later, in August 1999, the contract between CET-21 and CNS expired and 

CET-21 withdrew the use of its license. With the Media Council not eager to intervene and the 

Czech courts unable or unwilling to offer a quick remedy, CNTS was out of business. SBS 

stopped the discussions over a possible merger with CME, while TV Nova continued to 

broadcast programs acquired by other operating companies. Thus, overnight, CME's multi­

million investment became worthless. 

Ronald Lauder tried to use his political connections to gather support for his case. He 

contacted senior US officials, including Secretary of State Madeleine Albright. CME 

continuously appealed to the Czech Media Council and the Czech courts, but in vain. Lauder and 

CME then went to international tribunals and filed two collection suits: "one against Zelezny and 

two against the Czech Republic, each claiming sums in the vicinity of 500 million dollars" 

(Goldhaber, 2002). The cases were judged in Amsterdam, London and Stockholm. Eventually, 

CME won the suit which claimed that the Czech state had violated the bilateral investment treaty 

with the United States. More specifically, Lauder accused the Czech government of having 

expropriated him. When the Czech government appealed the decision, the issue outran the limits 

of a commercial incident. Lauder's people made allusion to a possible lobby action against 

Czech Republic'S admittance to the European Union. The state paid half a billion and CME took 

back its license. In 2003, the Czech Media Council was dismissed after the government and the 

parliament accused it of corruption and incompetence, and held it responsible for the loss in 

tribunal arbitration (Desai, 200 I). 

Today, Nova TV is by far the most successful television station in the Czech Republic. It 

has a prime-time market share of 42 percent. It keeps featuring shows like "The Bachelor", 

"Prison Break", "CSI New York", and "CSI Las Vegas", but also successful local productions 

40 



(drama and action series). It is already broadcasting in 16:9 format, being the only television 

station in the country able to air in full HD and SD simultaneously (www.cetv-net.com). More 

than half of its primetime content is locally produced (57%). Nova Sport and Nova Cinema have 

been added in the last years to the initial investment, together with an array of on-line businesses. 

CME in Romania 

The Romanian venture of CME started in 1994. Ronald Lauder agreed to meet in London 

with Adrian Sarbu, a Romanian who had already invested in media and wanted to develop his 

business. 

It is worth mentioning some further aspects of Sarbu's biography. The Economist noted 

in 1996: "Making money in East Europe seems to require a canny, dissident flair. Adrian Sarbu 

has it." Sarbu set up his company - Media Pro - in December 1990, when he spent 10,000 

dollars to found Mediafax, the first private news agency in Romania (Ghitulescu, 2005). In 1992, 

he obtained the licence for Canal 31, a television station first design to be an all-news-and-sport 

channel. In order to guarantee the programming, Sarbu signed a deal with CNN. Thus, Canal 31 

was allowed to retransmit the CNN signal for 24 hours. The next year marked the beginnings of 

Pro FM, a radio network that would cover the big cities. These three media outlets built the basis 

for what was to become the biggest media group in Central and Eastern Europe (A vadani, 2007). 

Ghitulescu (2005) points out that 1994 is the most important year in the history of Media 

Pro. First, Canal 31 changed its name into the more marketable Pro TV. Second, Sarbu travelled 

to London to meet Ronald Lauder, a rich American who had already invested in media in Central 

Europe. He agreed to invest his money in the Romanian adventure and one year later, in 

December 1995, Pro TV was launched. 

41 



According to The Economist, Sarbu admitted that he has financed the growth of the 

company "by paying late and collecting early." This tactic helped him succeed in a market that 

had frightened Western media companies. In fact, Sarbu has always been on the right place at the 

right moment. In December 1989, he was in Bucharest city center with a camera and shot what 

was to become a legendary documentary about the communist leader Nicolae Ceausescu's 

departure. Immediately afterwards, he became media councillor to the first post-communist 

prime minister and played an important role in drawing up the rules for an open market for 

television 

Sarbu then left the public sector and set up his own media company. He was again in the 

right place at the right time - the rules he had made became laws and a "gold rush" started for 

the advertising dollars. As The Economist noted, 

Although some suggest Mr Sarbu may not have remained entirely aloof from the bribery 

and patronage that lubricate Romania's economy, by Bucharest's standards he is 

remarkably short of enemies. This is largely because many people (including himself) 

still see him as a film maker rather than a mogul, and because they enjoy his TV station. 

He insists he is not a businessman, and peppers his conversation with words such as 

"spirit" and "mission". (The Economist, Dec. 21, 1996) 

Sarbu was exactly the type of manager with whom CME wanted to collaborate. He had strong 

political connections and possessed an already established business in media. Before launching 

Pro TV, CME spent 20 million dollars in research in order to find the best way to implement the 

American model in Romania (Jaeckel, 2001). The result could be seen in the station's lineup. 

42 



Mr. Lauder's Pro TV produces fast and fresh news programming .... Pro TV also 

broadcasts hit movies from the United States, like "Thelma and Louise," "Romancing the 

Stone" and "Die Hard." And it provides a lively breakfast show. For ordinary 

Romanians, the contrast between the old and the new could not be more welcome. (New 

York Times, May 13, 1996) 

Using an "aggressive local management style" (Sparks, 1999, p. 29), the station gained almost 

half of the audience market in the first months. Nova's story was about to happen again. Pro 

TV's state-of-the-art equipment and a Western mentality made it the number one station in 

Romania (Jaeckel, 2001). A local from Bucharest, interviewed by the New York Times, described 

the general state of the Romanian television market in the mid 90s: "The only pleasure we get 

these days is watching Pro TV .... We can't afford a beer anymore, so I go home, eat what we 

have and turn on Pro TV." 

Pro TV might have been an immense commercial success from the beginning, but it has 

also been involved in a series of controversies. First, there was the criticism against its pro­

Western bias and for "bribing the nation into watching its programs - and buying its products­

by staging daily game shows by liberal-minded intellectuals" (Jaeckel, 2001). More substantial 

critical remarks came several yeas after the launch. Georgiadis (2004) cites Bursa newspaper and 

brings to attention the influence of government on private sector television news-making. 

Concretely, the state allegedly offered Media Pro corporate tax relief in exchange for favourable 

reporting on the government. Bursa suggests that the state has ignored for years a debt of 21 

million dollars, which disappeared instantly in 2003. The issue was troubling for CME; the 

43 



American Securities and Exchange Commission (SEC) investigated the accuracy of CME's 

financial statements, because of hidden debts in the company. Moreover, the European Union 

questioned the issue of media debts in one of its annual reports, prior to Romania's admittance. 

This question followed a London Financial Times comment that "Pro TV is heavily indebted to 

the Romanian state, it has applied for a rescheduling of its debt, and that its tax liability makes 

the operation dependent on the goodwill of the government" (Georgiadis, 2004, p. 84). These 

debts, along with the accusations, disappeared and now the company does not have any debt 

(www.mma.ro). Munteanu (2006) cites a spokesperson of the Romanian Agency for Fiscal 

Administration who declared that the rescheduling was done in compliance with the Romanian 

law and Pro TV was not the only television station that benefited from it. 

In Romania, as in the Czech Republic, tabloid news and entertainment a l'Americaine 

proved to be a winning strategy for CME. But it was more than this: 

Within two years, [Pro TV's] quiz and contest department emerged as a serious rival for 

the State lottery, pledging and giving out billions of lei in prizes ... In area of politics, 

during the 1996 election campaign, Pro TV offered the political parties free air time, and 

spent millions of dolIars for satellite links to the main countries of NATO as part of the 

campaign to join NATO. (Jaeckel, 2001, par. 12) 

Many admit that Sarbu's main merit was his intuition that locally produced programs would be 

much more successful than foreign shows (Gubernick, 1997). 

44 



The aggressive business practices mentioned by Sparks (1999) and Jaeckel (2001) 

continued. Through Media Pro, CME brought to Romania the marketing strategies used by 

media companies in the United States. Among them, the concepts of trans-media branding and 

cross-promotion. A vadani (2007) mentions that such strategies were a first for Romania, a 

country where notions such as marketing and promotion had been completely unknown. 

Today, the list of media outlets that are included under Media Pro's umbrella is 

impressive: five television channels, three radio networks, one daily newspaper, six local 

weeklies, a printing company, a distribution network, a video production studio, a music 

production studio, a telecommunication division, a film studio, three cinema theaters, and the list 

continues (Media Monitoring Agency, www.mma.ro). The flagship of this flotilla is the 

television, with its five representatives: Pro TV (general), Acasa TV (oriented to female 

audience), Pro Cinema (movies, series), Sport.ro (sport), and Pro TV International (geared to the 

Romanian communities abroad). The CME corporate presentation (www.cetv-net.com) does not 

hide the strategy upon which the development of the group has been based . 

... [It is] the first multi-channel play-out high definition TV facility in Eastern Europe, 

including a recently launched 230 m2 high definition news studio. [It is] the first 'one 

stop shop' TV group in Romania targeting 18-49 with Pro TV, educated urban with Pro 

Cinema, women with Acasa, and men with Sport.ro. Advertisers can meet their 

objectives by using our stations exclusively. (CME corporate presentation) 

45 



The same corporate presentation describes the type of programming aired on CME's Romanian 

stations: high rated movies, tabloid news programs, European football, and sport shows on Pro 

TV; telenovelas, romance movies, and talk-shows for women on Acasa TV. Although the type of 

programming could seem the same as in the first year, this is not the case. "High rated movies" 

means today not only American blockbuster, but also Romanian and European films. 

Telenovelas are not spoken in Spanish anymore because they are produced in Romania, with 

Romanian actors and plots inspired from the local social reality, though copying the original 

formats. As for the news programs, even though they still maintain the tabloid Fox-inspired 

format, nobody can deny that they have played a significant role in shaping Romanians' 

understanding of the new reality they were living. Badescu (2007) notes that in its first years Pro 

TV was a factor in the modernizing of the Romanian mass-media and of the society in general, 

He also mentions the overt support that the station gave to the opposition democratic parties 

before the 1996 elections, and the social campaigns after the disastrous floods of 2000. More 

recently, a news story produced by Pro TV has been nominated at the International Emmy 

Awards in 2007, and in 2008 the station won the prestigious prize (www.iemmys.tv). 

In fact, not only the quality of journalism has increased since the launch of Pro TV. 

Romania has become a sort of "exporter of management know-how" in CME's operating area. If 

in the case of Nova TV, CME has been wrong about Vladimir Zclezny, Adrian Sarbu, the man 

who knocked on Lauder's door to convince him to invest in Romania, has become one of the 

most innovative media managers in Central and Eastern Europe. Paying close attention to the 

international trends and to what was happening on the mature markets, he picked-up several 

ideas and implemented them in Romania. The multi-channel strategy is only one of them. Today, 

CME operates six television stations in Romania: Pro TV (general), Acasa TV (oriented to 

46 



female audience), Pro Cinema (movies, series), SporLro (sport), Pro TV International (geared to 

the Romanian communities abroad), and MTV Romania (taken over in December 2007). 

In recognition of his managerial vision, in 2006 Sarbu was appointed Regional Director 

for Czech Republic, Slovak Republic and Romania. In 2007 he became CME's Chief Operating 

Officer. His mission is to implement the Romanian model in the other countries where CME 

operates. He already launched Nova Cinema, following the model of Pro Cinema and other 

channels are on their way. Moreover, Sarbu brought with him a team of Romanian managers 

whose task is to adapt successful Romanian formats to other markets. 

CME in Croatia, Slovak Republic, Slovenia, and Ukraine 

CME's operations in its other countries followed the same model as in Czech Republic 

and Romania. In Slovenia (Pop TV, Canal A), Croatia (Nova TV) and the Slovak Republic (TV 

Markiza, Nova Sport), CME is the market leader on its target group. Bulgaria is the most recent 

investment and the two channels - TV2 and Ring TV - have yet to find their place on the 

market. Ukraine is the most challenging market for CME I. The country is in deep recession, the 

local currency is collapsing and the advertisers are reluctant to commit their budgets for more 

than a week or two in advance. 

All these stations have followed at the beginning the same recipe, based on cheap 

American programming and sensationalistic news. In Slovenia, for example, American shows 

counted for almost 80 percent of Pop TV's lineup at its launch (Kelly, Mazzoleni, and McQuail, 

2004, p. 218). However, this has changed. As Sparks (1999) mentions, the CME's chief merit 

I (hup:llsccki ngalpha.com/an ide! J 34262-ccntral-curopcan-mcd ia-cntcrprisl's-ltd-q 1-20(}9-l'arnin !,s-call­

transcript ?pa!!e=::J) 

47 



was that, although an American company, it understood that the general European habit is, over 

time, to prefer domestic content; thus, "it took steps to generate some of that kind of material" 

(Sparks, 1999, p. 36) and the stations have devoted important resources to raising standards. 

Conclusions 

This chapter presented CME as a corporation, focusing on its two most succ'essful 

operations - those in the Czech Republic and Romania. 

A portrait of Ronald Lauder, the founder of CME, helped us understand why he was 

attracted to invest in Central and Eastern Europe and how he managed to build a media empire 

using a set of "commandments" for doing business in this region. 

Then the beginnings of CME were presented. As some authors have observed, CME's 

strategy was to be the first Western-style operator in Central and Easter European markets, trying 

thus to capitalize on the advertising potential, minimal competition, and - in some places - the 

lack of strict regulation on the broadcasting market. We also discussed the failures of CME and 

the negotiations with SBS for a possible merger. Eventually, the deal was called off because of 

the troubles between CME and its Czech partner. 

The operations in Czech Republic were detailed in a separate subchapter. Special 

attention was paid to TV Nova, the most profitable operation of CME to date and, for some 

authors, the most successful launch of a television station in the world. Surprisingly for some, in 

a country where the masses seemed passionate about arts and culture, a TV station that showed 

tabloid news and naked women captured the viewers almost overnight and since then it has never 

lost its leadership. Extremely important for CME's case was the judicial battle with the 

company's former Czech partner, also described in detail in this chapter. Eventually, CME won 

48 



its licence back and, moreover, the Czech state had to pay hundreds of millions for failing to 

protect a foreign investment in the country. 

The next subchapter was dedicated to the Romanian operations of CME. The company 

teamed up with a local businessman who had strong political connections and launched Pro TV. 

As in the case of TV Nova, Pro TV became leader on its market in a few months making use of 

the same recipe. The main ingredients were cheap American programming, game shows with 

tempting prizes, and tabloid news. The station was involved in a series of controversies and was 

accused of favourably presenting the government in exchange of corporate tax relief. The 

positive influences of Pro TV on the Romanian media market were also touched upon. Although 

in the first years the quality of its news programs was debatable, the station later become a 

standard for journalism in Romania, with an Emmy award won in 2008 and a nomination in 

2007. 

CME's operations in other countries were also mentioned, but not in details, due to space 

considerations. 

49 



Chapter Three 

CME and the economic crisis 

Media firms and the general economic climate 

Media firms are not immune to the general economic forces; therefore, any change in the 

economic climate impacts the media industry. Picard (2002) explains: "Regular growth and 

contraction in the general economy is often called the "business cycle." ( ... ) [B]usiness cycles 

affect revenue, cost, and availability of supplies, profits, production, and employment." (p. 82) 

More specifically, media are sensitive to economic downturns because, on one hand, sales of 

communication products and services tend to lower, and on the other hand, advertising sales 

decrease. 

Doyle (2002) elaborates on the correlation between advertising expenditures and the 

performance of the economy_ She maintains that there are two primary forces which determine 

the growth or decline of advertising expenditure: consumers' expenditure and company profits 

(p. 49). Companies spend more on advertising when the economy is doing well and when 

consumers' confidence is high, which can lead to an increase in sales. Doyle (2002) cites a 

representative of an advertising agency who explained: "[r]ecession is always a problem for the 

advertising industry, in the sense that clients feel that adveltising is the first thing they can switch 

off' (p.50). 

50 



Navigating through the downturn 

CME has been strongly affected by the recent economic crisis. In the first quarter of 

2009, television advertising spending fell between 10% and 30% in the countries in which CME 

operates. Moreover, the company was not able to provide revenue guidance for 2009 because of 

the lack of visibility of advertising budgets (CME QI Conference Call, http://www.cetv­

neLcom). Even though the company offered incentives to its advertising clients in order to 

motivate them to commit for longer periods of time, the uncertainty persists in respect of how 

munch will the advertisers really spend until the end of the year. The explanation is simple: the 

economic forecasts are so volatile that advertisers are forced to review their budgets frequently; 

thus, they are not willing to provide media firms with spending commitments beyond one month 

or two. As Adrian Sarbu said, the CME markets have not reached the bottom yet, which is 

ex pee ted to happen between the third quarter of 2009 and the first quarter of 2010. 

During economic downturns, the best possible result for a media company is to increase 

its market share (Picard, 2002). CME did this in its core markets (Czech Republic, Croatia, 

Slovakia, Slovenia, and Romania) in the first three months of 2009. Moreover, the company's 

channels managed to maintain audience leadership despite rationalizing programming 

investment (CME QI Conference Call, http://www.cetv-net.com). 

Another measure taken by the company was to reduce the costs by cutting not only 

production expenditures, but also staff. In order to reduce corporate costs even more, the London 

offices have been relocated to Prague in smaller and less expensive premises. The decision had 

an unexpected consequence: the Chief Financial Officer, Wallace Macmillan "departed the 

company rather than move to Prague, for personal reasons" (Hedges, 2009). 

51 



Ukraine and Bulgaria remain the most problematic markets for CME. With some 

investors urging the management not to put more money in these operations and others 

suggesting that they should be sold, the management had to find a solution. On July 15
" 2009, 

CME announced that it would create a "special purpose vehicle" to split its loss-making 

Bulgarian and Ukrainian interests from the rest of the company (Dziadul, 2009). As Adrian 

Sarbu said, this measure would help CME "to preserve [its] liquidity and improve its ability to 

refinance the company." Only a day later, a solution for the Ukrainian market was found. CME 

entered a deal with a local businessman, Igor Kolomoisky, who already owned a television 

station, TET TV. Following an injection of 100 million dollars in cash and the addition of TET 

TV to the CME group, Kolomoisky became a 49% shareholder in CME's Ukrainian operations. 

As of July, 2009, a solution for Bulgaria has not been found. 

The most important step taken by the company this year has been the deal with Time 

Warner, already detailed in chapter 1. The benefits of the deal are obvious. Besides a more than 

necessary injection of cash, there are new openings for "content sourcing, resources for channel 

development and opportunities for wider distribution of CME content" (INO Equity Market 

Research, http://www.cetv-net.com). Moreover, Adrian Sarbu believes that the CME - Time 

Warner deal gave a strong signal to the market, a signal of confidence (Carugati, 2009). 

Central and Eastern Europe - an atypical media market 

In order to make sense of the situation in which CME finds itself, we should look at the 

regional media market, at its evolution over the last twenty years, and at the other players with 

which CME is competing for increasingly limited advertising money. Hedges (2009) perfectly 

52 



summarizes what the media market in Central and Eastern Europe looks like today: "Some 

investors see complicated markets and ask 'Why?' Others, with a twinkle, say 'Why not?' 

Eastern Europe attracts the bold, the brave and, maybe, the crazy." 

Currently media in the former communist countries are owned by both local and foreign 

companies. Among the Western groups that have invested in Central and Eastern Europe are 

News Corporation, with interests in Bulgaria, Romania, Serbia, Latvia, and Georgia, RTL 

(Germany), that owns television channels in Croatia and Hungary, and SBS Broadcasting Group, 

with channels in Bulgaria, Hungary, and Romania. Other big companies, such as Universal and 

HBO, operate cable channels in almost all ex-communist countries, but not terrestrial networks. 

At the same time, local media companies have emerged and developed, in some cases, into 

strong competitors on the market. However, as they are not publicly traded, their financial results 

remain unknown and any analysis of the market has to rely only on secondary sources, in our 

case business press articles. 

So far, there has been no significant move on the market, as it was the case of CME and 

Time Warner transaction. Last year, News Corporation tried to sell its Bulgarian operation, the 

channel bTV, which is the top rated television in the country. The price expected was in the 

range of one billion Euros. RTL manifested some interest, but a deal could not be reached and 

bTV is still operating under Murdoch's group. 

In the Czech Republic, there are four terrestrial nationwide channels: two public (CT 1 

and CT2) and two private (TV Nova and Prima). Their cumulated audience cover more than 90 

percent of the market. Prima TV is owned by Prima TV Holding, a company in which the Czech 

investment group CES Holding and Scandinavian Modern Times Group have equal shares. 

53 



There are two cable providers: UPC Direct and Digi TV, the later being a Romanian company 

that has expanded its cable, internet, telephone and DTH services in Hungary, Croatia, Serbia, 

Czech Republic and Slovakia. 

In terms of competition, CME's TV Nova is the leader of the market, with about 50 

percent market share in primetime. The channel has managed to maintain its leadership during 

the last turbulent months, even though the advertising revenues have plummeted. Analysts 

believe that it must have been the result of its experimented management. In other cases, 

"[i]nstead of redesigning their advertising offers and restructuring their operations with a view to 

maintain their journalistic strength on new platforms, most Czech media rushed to slash editorial 

costs, mostly by firing journalists, and throwing staggering discounts at advertisers." (Dragornir, 

2009) Trying to secure at least a small part of the ad money, some media outlets offered cross­

media packages for the same price, or even "limited time" offers, where advertisers could get 

significant discount, up to 70 percent, had they acted within the time offered, sometimes no more 

than 30 minutes (Dragomir, 2009). 

The winner, though, seems to be the internet. In the Czech Republic, online portals 

expect a double digit growth this year (Dragomir, 2009). The newspapers that have already 

invested in their online presence have much more internet readers than the printed version. Other 

media are trying to catch up and bolster their online products. CME's online assets which 

include the portal www.tn.cz and the blogging platform www.blog.cz - are in the top three. 

In Romania, the consolidation of media market began when international media groups 

entered the market. Among them there v,ere Ringier (Swiss - publishing), SBS Broadcasting 

Group (German - television, radio), Lagardere (French - radio, publishing) and WAZ (Germany 

54 



- publishing). Increasing competition has led to massive takeovers in the case of local media 

outlets. As a result, three major players have emerged. Intact Group operates one national 

network and four cable channels, two radio stations and several newspapers and magazines. 

Realitatea-Catavencu Group owns three cable television stations, one radio station and is also 

present in print media. Adevarul Holding operates only in publishing. A report published by the 

nonprofit organization International Research and Exchanges Board notes that in Romania media 

ownership is highly concentrated, with several people controlling the most part of mainstream 

media. "Many are questioning their genuine interest in developing media as profit-making 

businesses," maintains the report. The owners of Adevarul Holding and ReaIitatea-Catavencu 

Group, both in the first five wealthiest Romanians, have been investigated for financial 

delinquencies. The owner of Intact Group, also on the list of the richest Romanians, was a 

collaborator of the former political police and is now very active in politics. His media trust 

openly supports his party and attacks its political enemies. 

The report describes the market as still being highly influenced by politics. 

The media landscape [in Romania] is a mix of outlets that are profit-oriented and others 

that seek profit only as an incidental goal, but which are primarily developed in order to 

ensure their owners a political and economic instrument. Being suppOIted by other 

businesses, the later put pressure on the market and gain more influence. (International 

Research and Exchanges Board) 

55 



On the television market, the main players are CME, Intact Group, Prima Group (owned by 

SBS), TVRI and TVR2 (state-owned), Realitatea-Catavencu Group, and Kanal D (owned by the 

Turkish Dogan Group). The competition for advertising budgets is fierce and decreasing ad 

expenditures have forced media outlets to take drastic measures in order to lower their costs. 

Media analyst lulian Comanescu writes on his media-focused blog that all groups cut off staff 

and salaries, and closed some of their pu blications or transferred the content online. 

The cable market is dominated by two major players: UPC (the Europe's biggest cable 

provider) and RCSfRDS (Romanian). The later also owns the DTH platform Digi TV, with 

operations in other East European countries. 

Broadband internet is growing at a rapid pace. Almost all traditional media outlets have 

internet versions; most of them have recently created special departments to provide online 

content, developed and adapted for internet users. Online advertising is growing, but the 

competition is becoming even fiercer. CME has no less than 77 websites, the most successful 

being www.stirileprotv.ro - the news division of Pro TV. 

One common characteristic of television in Central and Eastern Europe is to broadcast a 

significant amount of local production, which includes original formats, but also well-known 

adapted international formats. Buxton and Akyuz (2009) explain that many channels prefer 

already tested programming in an effort to minimize risk, especially in the current economic 

climate. However, pan-regional broadcasters, such as CME, had to learn what works where, 

because the audience is not the same in Central and Eastern Europe. The "one-size-fits-all" 

mentality simply does not work, as Buzton and Akyuz (2009) maintain, citing several television 

56 



executives from the region. In the Czech Republic, shows such as CSI, CSI: Miami or Big 

Brother have performed consistently well. In Ukraine, Russian programming is preferred over 

the American shows, while in Romania and Bulgaria South-American telenovelas attract large 

audiences. Some channels even tried to adapt US sitcoms (The Nanny and Ugly Betty in Poland, 

Married with Children in Hungary), but they have not performed as well as expected in the 

countries where the original had already aired. 

For CME, the cultural and linguistic heterogeneity of the market in which it operates 

raise a number of challenges. The multi-channel strategy has proved profitable in large, mono­

linguistic markets. CME, though, faces the problem of strong brands (Potucek, 2009). Finding a 

name for a thematic channel that would make sense in all languages is not easy. Similarly, 

implementing synergy might prove more difficult than expected, since the markets are so 

diverse. For now, the multi-channel expansion includes sports and film channels, which are 

simpler to build, programming-wise. Other projects are the expansion of the MTV franchise and 

women-oriented channels, similar to the Romanian Acasa TV. 

57 



Chapter Four 

Discussions 

Introduction 

The evolution of Central European Media Enterprises from a small company with no 

experience in broadcasting into the largest media group in Central and Eastern Europe has been 

an achievement for the company, from a financial standpoint. The idea of CME founder, Ronald 

Lauder, to bring commercial television to those who had not had the chance to watch it for half a 

century has found a fertile environment in the former communist countries, which had rapidly 

won the reputation as a major growth region for commercial media (Hedges, 2009). However, 

the financial success has been highly influenced - though not totally determined - by factors that 

have nothing to do with a normal, healthy business environment. Admittedly, in contrast to the 

communist epoch, the broadcast systems in Central and Eastern Europe are separated from the 

governments. However, political interventions or attempts to control, still take place, though in 

different forms than 20 years ago. While the communists had total control over programming 

and staff, today, political interference is indirect and in a more open space, which makes it more 

contested (Sparks, 1998). 

CME model 

Sparks (1999) describes what he calls "the CME model," a set of features that were 

multiplied by CME in all the countries it entered and that proved, in most cases, successful. Even 

though in its early days CME "had no very clear view of its strategy" (p. 33), the instant success 

58 



of TV Nova "convinced many people, the management of CME included, that they had found 

the magic key to the money machine in the former communist countries" (p. 33-34). Sparks 

identifies six stages in implementing the CME model, shown in Figure 4. 

Establish strong national contacts 

Develop coherent licence bid 

Win licence 

Establish station 

Fig. 4. The Stages in Implementing the CME Model (Source: Sparks, 1999) 

The first step for CME was to establish a so called "war chest," a structure able to prepare 

a good licence bid, acquire programming, lobby for the licence, and run the station through the 

initial period. First, Lauder put his own money into play, but after TV Nova success, he managed 

to attract other equity investors. During the difficult times of the company, Lauder had to assume 

again the role of the main paymaster (Sparks, 1999). 

The second step was finding a strong local partner. As Sparks mentions, Lauder and his 

advisers understood that the former communist space relied a lot more than the West on political 

connections, and that broadcasting would be right in the center of this phenomenon. They 

59 



realised that after half a century of Soviet dominance, there was a sense of recovered autonomy, 

and "it was ( ... ) likely that it was a local figure or group with good political connections who 

were going to win the initial broadcasting licences" (p. 34). At the same time, the CME 

management anticipated that local content would have an important place in the programming 

strategy, and for that local partners were needed. 

The third stage of the CME model was. preparing the bid for a licence. That meant 

creating a business structure and acquiring the programming rights for a line-up that would 

secure the licence. Basically, the bids "were based around professional offer of popular 

programming" (p. 35). 

Then nest step was to win the licence. According to Sparks (1999), in the Czech case the 

competition was fairly conducted and CME came with the best package. In other cases, "it was a 

much more fraught political and economic struggle" (p. 35) and in Poland and Hungary CME 

even lost its bid. In the Ukraine, the company that lost the bid for Studio 1+1 accused political 

pressure and threats in order to make way for CME. 

Now that the licence had been won, the next step was to establish the station. It has to be 

mentioned that in most cases, the licence was won by entities in which CME had a limited stake. 

These entities the formed other companies with CME controlled firms, and the new company 

would run the station and provide the programming. The initial programming p'lckage was 

almost the same for all stations: a large number of successful American and Western European 

series and films, most of them already dated, thus not expensive, but extremely attractive for the 

former communist market. However, "the company understood that the general European 

experience is, over time, to prefer local programming, and it took steps to generate some of that 

60 



kind of material" (p. 36). First, the local content consisted of game shows and other cheap 

formats, copied from American programs. 

Once the mix of programming proved its success, the last step was to "defend the 

station's patch against any threats" (p. 36). One of these threats was political, and CME, though 

not overtly engaged in any political game, has cultivated good relations with the governments of 

the countries in which it operates. Another threat came from the regulatory bodies, more inclined 

to favour the European tradition, thus limiting the "nature, amount and intrusiveness of 

advertising" (p. 36). CME was opposed to this kind of regulation and had to fight a series of 

battles against the regulators. In the Czech Republic, CME won using its political influence and 

threatening with US-based legal actions. In Hungary, however, where the position and the 

influence of CME was less solid, the Broadcasting Council suspended its licence because of 

excessive advertising (Vrannai, 1999, p. 4, cited in Sparks, 1999). 

Competition was another threat and CME tried to make sure that it had no competition. In 

the Czech Republic and Romania, CME's local partners made public statement that no more 

commercial channels should be licensed because the market was too small. Paradoxically, the 

last type of threat involved those who apparently were CME's closest allies: its local partners. 

The case of Vladimir Zelezny was already discussed. Sparks (1999) summarizes the CME 

model: 

[The CME model had] reasonably deep pockets, a clear understanding of what works in 

US TV, and the formation of political alliances with prominent local figures in their 

target markets. In addition, the company possessed a mthless and instmmental attitude 

towards the legal, regulatory and political system. (p. 37) 

61 



Sparks (1999) also explains CME's failures in the 1990s, especially in Poland and Hungary. 

First, the company failed to win a national licence, and this could be the consequence of the fact 

that the local allies had insufficient influence on the political scene. Second, CME was successful 

only when it was first to a particular market and did not have to compete with an already 

established broadcaster. 

Theory revisited: Political capitalism and theories of change in the media systems 

In this sub-chapter I consider the extent to which the theories used to describe the 

processes of change in the media systems in Central and Eastern Europe, together with the 

general theories about media economics, make sense of CME's practices. Admittedly, the 

transition from communism to capitalism has been more indefinite and conflicting that the theory 

and its extrapolations would imply. Sparks (1998) underlines: 

Boundaries in actual social life are inevitably messy and blurred. Actual social 

formations always display a greater richness and complexity than the theoretical 

abstractions we use to understand them. (. .. ) [However, w]e are forced to use those 

abstractions because we cannot hope to understand reality simply by observing its surface 

features." (Sparks, 1998, p. 29) 

I proceed by reviewing Slipchal's (2000) political capitalism, followed by Moscos's and Doyle's 

theories of media economics and an interpretation of Porter's Five Forces Model in the case of 

CME. 

62 



In Splichal's words, 'political capitalism' is a form of transition from socialism to 

(quasi)capitalism in the former communist space, transition in which there is no clear 

differentiation between the state and the market, or between political parties and civil society. 

Since the state-market demarcation is not the scope of this paper, we shall focus on the blurry 

line that separates political parties from civil society in Central and Eastern Europe and where 

CME positioned itself on this line. As Sparks (1999) bluntly puts it, "CME was a textbook 

illustration of the interpenetration of money and politics that are so evident in the former 

communist countries." (p 38) 

In fact, the political game played by CME's founder Ronald Lauder had two directions. 

On one hand, there were his own connections with the former communist countries from the 

period when he was a diplomat. Added to these are his acquaintances in the high politics in the 

United States and the influence he and his friends had. How influential Lauder really was could 

be seen in the judicial battle CME had with the Czech state over TV Nova licence. Eventually, 

the company won the licence back, after Lauder threatened to lobby the American politicians 

against Czech Republic's admittance to the European Union. 

On the other hand, the local partners with whom CME teamed up had good political 

connections and made efforts to keep good relations with the ruling political parties. In the Czech 

Republic, Vladimir Zelezny was a former dissident, which was important for his credibility in a 

country where the president Vaclav Havel was also a former opponent to the communist regime. 

In Romania, Adrian Sarbu had been an advisor in the first post-communist government, playing 

an important role in drawing the first Broadcasting Law - a law that we can say that he made for 

himself, since immediately after it was approved in Parljament, he depmted the public 

administration and set up his own media company. As Sparks (1999) accentuates: 

63 



The sad fact is that, in general, it was not the principled opponents of communist tyranny 

who came to have influence in the new world of private capitalism. Many of the people 

with good connections under the new order had been at least junior member of the old 

system, and CME, whatever private reservations the founders might claim to have had, 

was happy to ally with them if they looked as though they could deliver the goods." (p. 

38-39) 

Another example of how indistinct the relations were between politics and economics is 

Romania's Pro TV. The channel was accused of favourably presenting the government in its 

news programs in exchange of debt forgiveness. In this case, the state acted as both political and 

economic actor, a perfect illustration of the political capitalism in Slipchal' s terms. 

Sparks (1999) summarizes CME's practices: 

Curiously enough, CME was best not at what it claimed to know about - running a 

commercial broadcasting station - but at the special features of local capitalism, namely 

making political deals in order to gain economic advantage. It played the game of 

"political capitalism" very well indeed in most cases ( ... )" (Sparks, 1999, p. 42) 

In his attempt to theorize the transition of the media systems in former communist space, 

Slipchal finds a number of tendencies that have been present, to different degrees, in most of the 

countries: re-nationalization, italianization, de-nationalization and privatization, 

commercialization, inter- and trans-nationalization, nationalistic and religious exclusivism, and 

prosecution of journalists. These tendencies were defined in Chapter 2. Commercialization -

64 



following the rule of profit and trying to maximize the political influence best defines the CME 

case. As Sparks (1999) comments, CME, as a commercial broadcaster, has always claimed that it 

gives viewers what they want. Indeed, TV Nova and Pro TV are good examples in this respect. 

"But it is not possible for a commercial broadcaster to give an audience anything at all, let alone 

what it wants, unless that broadcaster can make money from it." (Sparks, 1999, p. 42) In other 

words, CME provided what it was profitable to provide, and the aggressive marketing acted as 

convincing agent, letting audiences believe that what they get is what they want. 

CME is also the perfect illustration of another trait identified by Slipchal (2000) as 

characteristic for the change of media systems after the fall of communism: inter- and trans­

nationalization. Because media could not have developed without foreign investment, it became 

increasingly internationalized on many levels: reception, content, funding, regulation, and 

organization. Indeed, CME has brought foreign capital, management know-how, and content in 

the countries it operates. The high proportion of low brow American programming in the line­

ups has been criticized, as well as the American-style marketing, extremely aggressive and 

persuasive for a public not used to any kind of commercial promotion. From a business 

standpoint, the company's organizational structure reproduced the Western model. Moreover, 

American specialists were brought at the beginning to run the CME's stations. Their role was 

also to train local managers and producers. Marsha Greenberg, former Marketing Manager of 

Pro TV recounts in an online video (http://www.youtube.com!watch?v=tIuidPBb Do) the 

beginnings of the station and the fact that the team she trained managed to keep the leadership of 

Pro TV after she left. Another example is Michael Garin, the company's CEO between 2004 and 

2008. He was a founder of Lorimar Telepicture, the production company behind the show Dallas 

(Burt, 2005). 

65 



In the case of CME, the internationalization has had a new form - the involvement of a 

foreign lobby in influencing a judicial decision involving a foreign company and a state. We 

have already detailed the legal battle of CME with the Czech state to gain the TV Nova's licence 

back. In this case, as well as in the case of Nova's take-over in 1999 by CME, foreign interests 

took advantage of the inexperienced Czech lawmakers (Pavlik, 1999). 

Theory revisited: Media economics 

Undeniably, some of the accomplishments for the television in Central and Eastern 

Europe came with the privatization of broadcasting, which allowed the media companies to 

organize themselves as businesses. 

As Picard (2002) puts it, 

The economics and financing of media companies are the foundations upon which all 

media activity takes place. Regardless of cultural, political and social roles and 

expectations for media, media must cover their costs and create returns, just as any other 

business, or they will wither and disappear. (p. xi-xii) 

In fact, profitability is a closed circle for media companies: if they are profitable, they are able to 

invest in content, which makes them more attractive to audiences and advertisers, thus bringing 

even more profit. As an operator of commercial television stations, CME has always focused on 

return on investment and profit. The company has made a practice of relying on bank loans, 

which do not appear on the official financial statements (Durity, 1991). It is publicly traded in 

New York and Prague and has had a high share price growth rate until September 2008. 

66 



CME's development strategy has followed horizontal, vertical and diagonal directions, in 

the terms defined by Doyle (2002). Horizontally, it has expanded its area of operation during the 

years. Today, CME owns media outlets in seven countries, reaching almost 100 million people. 

Vertically, it has integrated production and distribution companies for its television content, as 

well as news agencies, marketing firms, and even a university to train its staff in media-related 

professions. Diagonally, CME launched specialty television stations, owns shares in radio' . 

stations, newspapers and magazines, and now the priority is to monetize the internet. CME's 

declared goal is to build its strategy on its strengths: leadership position in most markets, 

commercially appealing products, trained staff on all levels, and a vertical structure in which 

broadcast entities incubate content production and internet. 

Remaining in the domain of business strategy, it is worth taking a look to the theoretical 

model proposed by Michael Porter for assessing a market. The model is not intended to evaluate 

nor analyse a company, but the whole industry. However, it does bring out certain characteristics 

of the markets in Central and Eastern Europe that allowed CME to become the largest group in 

the broadcasting industry in the region. 

Porter identifies four forces, or threats, that determine the competitiveness of an industry: 

new entrants and substitute products, on the horizontal level, and the bargaining power of 

suppliers and, respectively, customers, on the vertical level. Extrapolating the model to the 

specific case of CME, the most important aspect is the way in which it entered its markets. 

Pavlik (1999) notes that in the Czech Republic "the success of TV Nova was, at least partially, 

contingent on acquiring the nationwide television channel that became available after the break­

lip of Czechoslovakia." In fact, not owning a nationwide licence has been identified by Sparks 

67 



(1999) as instrumental in CME's failures in Poland and Hungary. Sparks, however, identifies 

CME's greatesc economic asset, its "first mover advantage." 

When CME was first to a particular market, it could control programme costs since the 

market in question was relatively untried, and it faced as competition the demoralised 

state broadcasting institutions that. For historical, political and cultural reasons, were 

resistant to western programming ideas. ( ... ) When another commercial operator was first 

to a particular market, ( ... ) [CME's] costs for programmes and marketing were relatively 

higher, and winning an audience against more sophisticated competitors was relatively 

more difficult. (Sparks, 1999, p. 39) 

In other words, CME took advantage of the lack of competitiveness on the markets in the former 

communist countries and established itself as a dominant player, monopolizing the advertising 

markets and imposing other players, both public or private, to change their strategies on all 

levels: programming, marketing, sales, management. In the Czech Republic, as Pavlik (1999) 

maintains, even the public service standards of the state-owned television were compromised 

because of the attempts to keep up with TV Nova. 

68 



Chapter Five 

Conclusions 

Finishing up a project such as this is extremely difficult. Events are constantly overtaking 

intermediary drafts. On July 291
\ 2009, CME presented its financial data for the second quarter 

of 2009 and its strategy to survive the crisis. The figures are almost apocalyptic. The core 

markets (Czech Republic, Romania, Slovakia, Slovenia, and Croatia) declined between 15 and 

30 percent. The advertising markets reset to the level of 2007, forcing operating costs reductions 

and corporate function restructuring. One important move, announced just one day before the 

financial results, is the acquisition of Media Pro Entertainment, the Romanian company founded 

by Adrian Sarbu, recently named President and CEO of CME (July 281
\ 2009). Media Pro 

Entertainment is "one of the leading producers and distributors of television fiction and owns one 

of the largest studio/production facilities in Central and Eastern Europe." (www.cetv-net.com) In 

fact, Media Pro Entertainment means a Hollywood-style film and television studio (where 

dozens of American and Western European movies have been shot), film, music and video 

production divisions, a distribution company, several cinema theatres, and casting agencies. The 

company delivers 500 hours of television fiction and feature films per year, which makes it a 

"content-factory" for all CME's markets. 

The company also announced a structural shift in its business model, with three divisions 

Broadcasting, Internet and Content - and five sources of revenue: advertising, subscription, 

content sales, internet sales, and management services. 

69 



· . 

Content 

Figure 5. CME's new business mode) (Source: www.cetv-net.com) 

The acquisition of Media Pro Entertainment and the pattnership with Time Warner and 

Warner Bros. wiJl transform eME into the largest content producer in the region and one of the 

largest in Europe, with more than 5,000 hours of television fiction per year. The operational 

model wiJl be designed to supply and distribute content on eME markets as well as outside 

them. In short, the objective of eME is to become a highly profitable verLically integrated media 

company, with content distributed and monetized on all possible platforms - digital/analog/cable 

television, internet television, terrestrial digital multichannel, DTH, and portable media. 

Media critics agree that media industries everywhere encourage alienation through 

consumerism. Central and Eastern Europe is not an exception, and C ME' s stations are, probably, 

the best expol,cots or this tendency. The biggest risk ot the standardization of formats throughout 

CMf's market is the fact that it can lead to a unidimensional cullural model. Not only does this 

70 



model compete with the traditional cultural values, but it annihilates them. Standardized content, 

even though locally produced, stimulates the consumerist reflex in viewers and "exports" it to 

the whole region. What works in one country is translated, adapted and aggressively marketed in 

another, and it will also work, that is, it will be commercially profitable. 

Paradoxically, this "democratization of consumption," the availability of media products, 

does not contribute to the democratization of society. The type of programming that viewers in 

Central and Eastern Europe are offered is certainly more entertaining than what they used to 

watch until 1989, but by no means is it more enlightening. The mere fact that politics and 

economics are absent from the line-ups of CME' s televisions shows that the company wants to 

distance itself from politics and just do its business: making money. Without making a content 

analysis, but relying on secondary sources that have commented on the programming of CME's 

stations, it can be affirmed that the most successful shows are local adaptations of North 

American (Big Brother, Czech Idol, So You Think You Can Dance, etc.) and South American 

(telenovelas, Dancing For a Dream) formats. 

At the same time, by selling its management services to other stations, CME wants to 

become a "know-how exporter". The President and CEO Adrian Sarbu explained that this will 

work similarly to the selling of management services by large hotel chains. Obviously, the target 

markets are those outside CME's operating countries, because the company does not plan to sell 

its knowledge to its competitors. 

It is not the scope of this paper to assess what effects these moves will have on the 

viewers, nor is it to discuss the consequences of a higher degree of concentration and vertical 

71 



integration on media plurality. The paper looks at CME only as a corporation, and from this 

perspective there are no better words to end it than those of Peter Chernin, the former president 

of News Corporation, cited by McChesney (2001): "There are great arguments about whether 

content is king or distribution is king. At the end of the day, scale is king." In its present 

structure, CME has the content and the distribution and it is constantly building its scale. 

Whether these will be enough for the company to survive unharmed the economic downturn 

remains to be seen. 

In conclusion, the case of CME demonstrates the power of large Western companies 

when it comes to market penetration and profit accumulation. At the same time, it shows that 

under-regulation of foreign investments in media may present a business opportunity for 

investors, but also a serious risk to the cultural identity of a nation. The most important lessons 

that the new democracies in Central and Eastern Europe have learned is that privatization and 

market liberalization should be preceded by strict regulation. As foreign investment is vital for 

any economy and any sector, the development of public service television is essential in the ex­

communist states to counter-balance the over-commercialized privately owned stations. The 

public service stations could be the alternative perspective societies need. Otherwise the public 

and the democratic consolidation, still fragile, can be negatively impacted. 

72 



References 

Amdur, M., & Johnson, D. (1996). CME brings commercial savvy to Central Europe. 

Broadcasting & Cable, 126(4),92. 

A vadani, L (2007). Spectacular associations and acquisitions on the Romanian media (Electronic 

version). Le Monde Diplomatique - Romanian edition, 20. Available: www.monde­

diplomatique.ro (Romanian) 

Badescu, Cezar-Paul (2007). Culture on screen [Electronic version]. Dilema veche, 173 

Burt, T. (2005, July 19). A business groomed for success. Financial Times, pp. 13. Retrieved 

from ProQuest Database. 

Buxton, M. & Akyuz, G. (2009a). Eastern Insight (part 1). Retrieved from 

http://www.e2Imedia.netlresources/detail.asp?area::: 123&article=50218 

Buxton, M. & Akyuz, G. (2009b). Eastern Insight (part 2). Retrieved from 

http://www.c2Imedia.net/resources/detail.asp?area= 123&article=50222 

Buxton, M. & Akyuz, G. (2009c). Eastern Insight (part 3). Retrieved from 

http://www.c2Imedia.net/resources/detail.asp?area= 123&article=50250 

Carugati, A. (2009, June 15). Interview with Adrian Sarbu. Worldscreen. Retrieved from 

http://www.woridscreen.com/ 

Delahaye, A. et al. (2009). The genre of corporate history. Journal of Organizational Change 

Management. Vol. 22 No.1, 2009, pp. 27-48 

Dennis, E. E., Vanden Heuvel J., King J. & Gannett Foundation.(Eds.). (1990). Emerging voices: 

East European media ill transition: A report of the Gannett foundation task force on 

press freedom in Eastern Europe. New York: Gannett Center for Media Studies. 

73 



Desai, M. A. & Moe], A (2008). Czech Mate: Expropriation and Investor Protection in a 

Converging World. Review of Finance. 12: 221-251. Retrieved from 

http://www.darden. virginia.edulBattenIEM2005IPDFs/MDesai 020805. pdf 

Doyle, G. (2002). Understanding media economics. London: SAGE. 

Dragomir, M. (2009). Czech Republic: A Costly Retrenchment. Transitions Online. Retrieved 

April 12, 2009, from Academic Search Premier Database (12141615). 

Druker, 1. (2001). Naked bodies, runaway ratings. In Giles, R., Snyder, R. W., & DeLisle, L. 

(Eds.). Reporting the Post-Communist revolution (p. 81-90). New Brunswick (USA): 

Transaction Publishers. 

Durity, A. (1991). The Ten Commandments (Ronald Lauder's rules for doing business with 

Eastern European companies). Management Review, 80. n7 (July 1991): 39(1). 

Dziadul, C. (2009, 1uly 2). CME to spin off unprofitable operations. Retrieved from 

http://www.broadbandtvnews.coml2009107 102/cme-to-spin-off -unprofi table-operat ions/ 

Edgecliffe-1ohnson, A. (2008, July 10). From communism to risktaking. Finacial Times, pp. 16. 

Retrieved from ProQuest Database. 

Georgiadis, Basil D. (2004). The Romanian media in transition. Retrieved November, 14,2007, 

from Florida State University Tallahassee Web site: 

http://stinet.dtic.mil/oai/oai?verb=getRecord&metadataPrefix=html&identifier=ADA424 

143 

Ghitulescu, Larisa (2005). Media Pro, the key moments [Electronic version]. Business Magazin, 

60 

74 



Gilbert, M. R. (1994). The Politics of Location: Doing Feminist Research at "Home", 

Professional Geographer, 46 (1), 90-96 

Goldhaber, M. D. (2002). Czech mate: After Ronal Lauder lost his bet on a Prague television 

station, he filed a $500 million claim against the Czech Republic, and won. American 

Lawyer. 24.3 (March 2002): 82(5). 

Gross, P. (1995). Romania. In D. L. Paletz, K Jakubovicz, and P. Novosel (Eds.), Glasnost and 

after. Media and change in Central and Eastern Europe (p. 199-220). Cresskill, NJ: 

Hampton Press. 

Gross, P. (2002). Entangled evolutions: Media and democratization in Eastern Europe. 

Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center Press ;laBaltimore :lbJohns Hopkins 

University Press. 

Gross, P. (2002). Entangled Evolutions: Media and Democratization in Eastern Europe. 

Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press 

Gubernik, L. (1997). Chip off the old block (Ronald Lauder, founder of Central European 

Media) (Company profile). Forbes, 159 (Feb. 24, 1997). Retrieved from 

http://stinet.dtic.mil/oailoai ?verb=getRecord&metadataPrefix=html&identifier=ADA424 

143 

Harrington & Reed NETVYOU of Marsha Greenberg (n.d.). Retrieved from 

http://www.youtube.com/watch ?v=tIu idPB b Do 

75 



Hedges, M. (2009). Keeping it afloat in Eastern Europe. Retrieved from 

http://followthemedia.comlhigbusiness!cmeukraine05072009.htm 

International Research and Exchanges Board (2006). 

Jackel, A. (200 I). Romania: From tele-revolution to public service broadcasting, national images 

and international image. Canadian Journal of Communication [Electronic version], 

26( 1 ). Available: http://www.cjc-online.calviewarticle.php?id=623 

Jakubowicz, K. (2007). Rude awakening: Social and media change in central and eastern 

europe. Cresskill, NJ.: Hampton Press. 

Kelly M. J., Mazzoleni G., McQuail D. and Euromedia Research Group. (Eds.). (2004). The 

media in Europe: {The Euromedia handbook], (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage 

Publications. 

McChesney, R. W. (1998). Media convergence and globalization. In Thussu, D. K. (ed.), 

Electronic Empires: Global Media and Local Resistance (pp. 27-46). New York: Arnold 

McQuail, D. (2000). McQuail's mass communication theory. London: Sage 

Mosco, V. (1996). The Political Economy of Communication: Rethinking and Renewal. London: 

Sage. 

Muntean. C. (2006, June 12). Sarbu - The 'scary' media mogul. Czech Business Weekly. 

Retrieved from http://www.cbw.cz/en/article/sarbucmes-scarymcdia-mogul-.aspx 

Murdock, G. (1989). Critical inquiry and audience activity. In Dervin, B., Grossberg, L. & 

O'Keefe, BJ. (Eds.), Rethinking communication (pp. 226-249). Newbury Park, CA: Sage 

Publications. 

76 



O'Neil, P. H. (1997). Introduction: Media reform and democratization. In O'Neil P. H. (Ed.), 

Post-Communism and the media in Eastern Europe. Portland, OR: F. Casso 

Pavlik, P. (1999). Television broadcast restructuring in the Czech Republic, 1989-1997. 

Retrieved from ProQuest Digital Dissertations. (AA T 9950973) 

Potucek, J. (2009, February 8). CME Dilemma of thematic channels: synergy versus brand. 

Message posted to http://www.digizone.cz/clanky/dilema-cme-s-tematickymi-kanaly­

synergie/ 

Ragin, C. C. (1987). The comparative method. Berkley: University of California. 

Sparks, C. (1998). Communism, capitalism and the mass media. Thousand Oaks, CA: Sage 

Publications. 

Sparks, C. (1999). CME and Broadcasting in the former communist countries (Electronic 

version). Journal of the European Institute for Communication and Culture, 6-2, 25-46. 

Sparks, C. (2000). Media theory after the fall of European communism: Why the old models 

from East and West won't do any more. In Myung-Jin Park, James Curran (Eds.), De­

Westernizing Media Studies. London; New York: Routledge 

Sparks, c., & Reading, A. (1994). Understanding media change in East Central Europe. Media, 

Culture & Society, 16(2),243. 

Splichal, S. (1994). Media privatization and democratization in Central Eastern Europe. Gazette, 

49( 112),3-22. 

Splichal, S. (2000). Reproducing political capitalism in the media of East-Central Europe. 

Medijska istrazivanjalMedia Reserach. (vol. 6, nr. 1,5- t 7) 

77 



Thompson, 1. B. (1995). The media and modernity: a social theory o/media. Stanford: Stanford 

University Press. 

Vieru, A.-M. (2008, May 1). "Dallas", un serial care a luptat cu Ceausescu (Romanian). 

Adevarul. (electronic version). Retrieved April 16, 2009 from 

hUp:llwww.adevarul.ro/articole/dallas-un-serial-care-a-luptat-cu-ceausescu.html 

78 




